Evaluering af: Kommunikation om pædagogisk arbejde i Autismecenter Syd, Aabenraa
Hvordan hænger intentioner om pædagogiske indsatser sammen med anvendelsen af disse i praksis? Og hvordan kommer dette forhold til udtryk i kommunikationen på en arbejdsplads? Læs denne evaluering, der går i dybden med forholdet mellem teori og praksis i Autismecenter Syd.
Indhold
I evalueringen vurderer det Nationale Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE) overensstemmelsen mellem Autismecenter Syds intentionelle praksis i forbindelse med brugen af og kommunikationen om pædagogiske indsatser i forhold til den dokumenterede praksis.
Fokus er i undersøgelsen på pædagogiske indsatser, borgerne (borgere, beboere, elever mm.) og de ansatte (medarbejdere, afdelingsledere, og ledelse) i Autismecenter Syd.
Formålet med evalueringen er, at kunne komme med anbefalinger til Autismecenter Syds videre arbejde i krydsfeltet mellem forskning og praksis. Her er fokus især på anvendelsen af pædagogiske indsatser og den interne kommunikation.
Evalueringen er relevant for alle, der ønsker at blive mere opmærksom på hvordan anerkendte pædagogiske indsatser anvendes og italesættes i praksis.
Forfatterne til evalueringen beskriver detaljeret, hvordan de har udført analysen af de forskellige elementer. Se nedenstående metodeafsnit for en redegørelse over evalueringens analyseelementer.
Konklusion
Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE) konkluderer følgende fem pointer:
- Den pædagogiske praksis i Autismecenter Syd er af høj kvalitet
- Kommunikationen i Autismecenter Syd centrerer sig om konkrete aktiviteter og erfaringer, og er oftest ikke koblet til teori
- Den interne kommunikation i Autismecenter Syd er præget af tillid og respekt
- Den pædagogiske praksis i Autisme Syd er varierende fra afdeling til afdeling på grund af forskelligheden af borgerkategorier
- I Autismecenter Syd er der en enighed blandt de ansatte om, at den pædagogiske praksis samt institutionens menneskesyn og værdisyn er præget af en socialkonstruktivistisk videnskabsteoretisk position. Evalueringen konkluderer dog, at dette ikke er tilfældet, da der ifølge NVIE i praksis eksisterer indsatser, der ikke kan legitimeres ved henvisning til socialkonstruktivistisme.
Metode
Baggrunden for evalueringens resultater er analyser af kvalitative interviews, fokusgruppeinterviews med ansatte, observationer af tre møder (afdelingsmøde, ledelsesmøde og teammøde) samt dokumentanalyser af journaler og Autismecenter Syds hjemmeside. I evalueringen kan man læse, hvilke formål der har været med hver enkelt analyse, hvordan analysen er udført, samt hvilke konklusioner, analyserne har ført til.