Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Evaluering af: Kommunikation om pædagogisk arbejde i Autismecenter Syd, Aabenraa

Hvordan hænger intentioner om pædagogiske indsatser sammen med anvendelsen af disse i praksis? Og hvordan kommer dette forhold til udtryk i kommunikationen på en arbejdsplads? Læs denne evaluering, der går i dybden med forholdet mellem teori og praksis i Autismecenter Syd.

Indhold

I evalueringen vurderer det Nationale Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE) overensstemmelsen mellem Autismecenter Syds intentionelle praksis i forbindelse med brugen af og kommunikationen om pædagogiske indsatser i forhold til den dokumenterede praksis.

Fokus er i undersøgelsen på pædagogiske indsatser, borgerne (borgere, beboere, elever mm.) og de ansatte (medarbejdere, afdelingsledere, og ledelse) i Autismecenter Syd.

Formålet med evalueringen er, at kunne komme med anbefalinger til Autismecenter Syds videre arbejde i krydsfeltet mellem forskning og praksis. Her er fokus især på anvendelsen af pædagogiske indsatser og den interne kommunikation.

Evalueringen er relevant for alle, der ønsker at blive mere opmærksom på hvordan anerkendte pædagogiske indsatser anvendes og italesættes i praksis.

Forfatterne til evalueringen beskriver detaljeret, hvordan de har udført analysen af de forskellige elementer. Se nedenstående metodeafsnit for en redegørelse over evalueringens analyseelementer.

Konklusion

Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE) konkluderer følgende fem pointer:

  • Den pædagogiske praksis i Autismecenter Syd er af høj kvalitet
  • Kommunikationen i Autismecenter Syd centrerer sig om konkrete aktiviteter og erfaringer, og er oftest ikke koblet til teori
  • Den interne kommunikation i Autismecenter Syd er præget af tillid og respekt
  • Den pædagogiske praksis i Autisme Syd er varierende fra afdeling til afdeling på grund af forskelligheden af borgerkategorier
  • I Autismecenter Syd er der en enighed blandt de ansatte om, at den pædagogiske praksis samt institutionens menneskesyn og værdisyn er præget af en socialkonstruktivistisk videnskabsteoretisk position. Evalueringen konkluderer dog, at dette ikke er tilfældet, da der ifølge NVIE i praksis eksisterer indsatser, der ikke kan legitimeres ved henvisning til socialkonstruktivistisme.

Metode

Baggrunden for evalueringens resultater er analyser af kvalitative interviews, fokusgruppeinterviews med ansatte, observationer af tre møder (afdelingsmøde, ledelsesmøde og teammøde) samt dokumentanalyser af journaler og Autismecenter Syds hjemmeside. I evalueringen kan man læse, hvilke formål der har været med hver enkelt analyse, hvordan analysen er udført, samt hvilke konklusioner, analyserne har ført til.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Finn Møller
  • Christian Quwang
Årstal
2016
Udgiver
Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion, 28 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Refleksion over teori og praksis

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet 2011

Narrativ praksis

Hans Reitzels Forlag, 205 sider 2014

Empowerment på dansk - teori og praksis

Dafolo, 180 sider 2000
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank