Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Enkle redskaber til inklusion - En guide til lærere og pædagoger med elever med udfordringer i forhold til opmærksomhed og socialt samspil

Som lærer eller pædagog i folkeskolen møder du elever, der har vanskeligheder i forhold til opmærksomhed og socialt samspil, hvilket kan skyldes eksempelvis ADHD eller autisme. Det kan opleves som ressourcekrævende i en travl hverdag, og det er derfor vigtigt, at du som lærer eller pædagog har aktuel viden om, hvad der har den bedste effekt i forhold til at understøtte alle elever i undervisningen.

Indhold

I denne publikation får du som lærer eller pædagog i folkeskolen gode råd til, hvordan du kan understøtte inklusion af elever med funktionelle vanskeligheder i forhold til opmærksomhed og socialt samspil i din klasse. 

I publikationen præsenteres du for enkle redskaber, som kan bruges generelt i klassen. Du får blandt andet råd til, hvordan du kan tilrettelægge undervisningen samt råd til, hvordan du kan gå i dialog med eleverne med funktionelle vanskeligheder. Redskaberne kan ikke løse alle de komplekse problemstillinger, du skal håndtere i praksis. Mange vil du også kende i forvejen. Men publikationen kan give dig et overblik over redskaberne og fungere som inspiration i dit daglige arbejde. Samtidig får du henvisninger til hjemmesider, hvor du kan finde mere information om udfordringer med opmærksomhed og socialt samspil.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Socialstyrelsen
Årstal
2015
Udgiver
Socialstyrelsen, 16 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Hvad er god ADHD-behandling?

Center for Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland 2008

ADHD problematikkens sociale aspekter. Kriminalitetsforebyggende indsatser

Aalborg Universitetsforlag 2013

Alle sammen - Social inklusion af børn med ADHD i skolens fællesskaber

Dafolo, 148 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank