Enkle redskaber til inklusion - En guide til lærere og pædagoger med elever med udfordringer i forhold til opmærksomhed og socialt samspil
Som lærer eller pædagog i folkeskolen møder du elever, der har vanskeligheder i forhold til opmærksomhed og socialt samspil, hvilket kan skyldes eksempelvis ADHD eller autisme. Det kan opleves som ressourcekrævende i en travl hverdag, og det er derfor vigtigt, at du som lærer eller pædagog har aktuel viden om, hvad der har den bedste effekt i forhold til at understøtte alle elever i undervisningen.
Indhold
I denne publikation får du som lærer eller pædagog i folkeskolen gode råd til, hvordan du kan understøtte inklusion af elever med funktionelle vanskeligheder i forhold til opmærksomhed og socialt samspil i din klasse.
I publikationen præsenteres du for enkle redskaber, som kan bruges generelt i klassen. Du får blandt andet råd til, hvordan du kan tilrettelægge undervisningen samt råd til, hvordan du kan gå i dialog med eleverne med funktionelle vanskeligheder. Redskaberne kan ikke løse alle de komplekse problemstillinger, du skal håndtere i praksis. Mange vil du også kende i forvejen. Men publikationen kan give dig et overblik over redskaberne og fungere som inspiration i dit daglige arbejde. Samtidig får du henvisninger til hjemmesider, hvor du kan finde mere information om udfordringer med opmærksomhed og socialt samspil.