Empiriske undersøgelser og metodiske greb
Denne antologi stiller skarpt på nogle af de væsentligste faglige diskussioner, når det kommer til at skabe viden om børn. Den giver værktøjer til at indsamle viden om børn, og den sår frø i læserens tanker om, hvilke overvejelser man nødvendigvis skal gøre sig, når børn er en del ens undersøgelsesfelt.
Indhold
Denne bog er en antologi om at indsamle viden om børn og undervisning. Den bidrager med en forståelse af pædagogisk forskningsviden og metodiske tilgange til at indhente viden om komplekse pædagogiske problemstillinger. Bogen er delt ind i to dele: en metodisk del og en perspektiverende del. Den metodiske del giver blandt andet læseren værktøjer til at bruge interviews i en pædagogisk kontekst og at benytte video som metode til at indsamle viden. I den perspektiverende del kan du blandt andet læse om, hvordan man kan involvere børn i forskning og hverdagsbeslutninger, og hvilke etiske overvejelser der kan være forbundet med at indsamle viden om børn.
Bogen skal kunne bruges som springbræt til at diskutere grundlæggende videnskabelige metodiske greb i forbindelse med pædagogisk forskning og empiriske undersøgelser. Den kan bruges som en grundbog til moduler på pædagoguddannelsen, der vedrører pædagogisk forskningsviden eller de studerendes egne empiriske undersøgelser.
Bogen henvender sig til pædagogstuderende såvel som lærere, pædagoger og pædagogiske ledere.