Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

DØVBLINDEPÆDAGOGIK EN GRUNDBOG

Dette er den første udgivelse, der samlet definerer og beskriver døvblindepædagogik som et selvstændigt pædagogisk speciale. Bogen samler og systematiserer viden, begreber og metoder til arbejdet med mennesker med medfødt døvblindhed – og placerer døvblindepædagogikken i en almen- og specialpædagogisk forståelsesramme.

Indhold

Med afsæt i en forståelse af døvblindhed som en selvstændig funktionsnedsættelse med særlige pædagogiske implikationer præsenterer bogen både teoretiske perspektiver og praksisnære, autentiske cases. Den sætter fokus på centrale temaer såsom deltagelse, identitet, livsduelighed og selvbestemmelse – alt sammen i lyset af de kommunikative udfordringer, der opstår, når syns- og høresansen ikke kan anvendes som bærende kanaler. I bogen tages der udgangspunkt i en kropslig forståelse af verden, hvor den taktile sans kan kompensere for de begrænsninger, døvblindheden medfører for den enkelte.

Bogen introducerer emner såsom:

  • Døvblindhed som selvstændig funktionsnedsættelse
  • Taktilsansen som omdrejningspunkt
  • Centrale pædagogiske temaer: deltagelse, selvbestemmelse, livsduelighed
  • Teori koblet med konkrete cases og praksiseksempler

Bogen henvender sig til fagprofessionelle, studerende og nyuddannede samt pårørende og andre med interesse for specialpædagogik.

”At gøre hverdagen kropsligt og taktilt tilgængelig er imidlertid en pædagogisk proces, der kræver sin egen tid og rytme, der alene kan bestemmes i relationerne mellem de fagprofessionelle og de mennesker, de varetager et professionelt ansvar overfor. Derfor rummer bogen et vigtigt budskab med begrebet legitim langsomhed. Her gælder det ikke om at spare tid, men snarere om at vinde tid for at kunne se og forstå det menneske, man har foran sig. Det er forbundet med en række andre pædagogiske processer, der på en overskuelig måde er sammenfattet i bogens afsluttende model – Aalborgmodellen. - Bent Madsen, bogens forord

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Helle Buelund Selling
  • Henriette Hermann Olesen
  • Rasmus Hougaard Pedersen
  • Lasse Winther Wehner
Årstal
2025
Udgiver
Materialecentret
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Bestil via linket

Se også

Lærebøger og værktøjer;

DØVBLINDEPÆDAGOGIK EN GRUNDBOG

Materialecentret 2025
Lærebøger og værktøjer;

Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen

Hans Reitzels forlag 2019
Lærebøger og værktøjer;

Empiriske undersøgelser og metodiske greb

Hans Reitzels Forlag, 411 sider 2018
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank