DØVBLINDEPÆDAGOGIK EN GRUNDBOG
Dette er den første udgivelse, der samlet definerer og beskriver døvblindepædagogik som et selvstændigt pædagogisk speciale. Bogen samler og systematiserer viden, begreber og metoder til arbejdet med mennesker med medfødt døvblindhed – og placerer døvblindepædagogikken i en almen- og specialpædagogisk forståelsesramme.
Indhold
Med afsæt i en forståelse af døvblindhed som en selvstændig funktionsnedsættelse med særlige pædagogiske implikationer præsenterer bogen både teoretiske perspektiver og praksisnære, autentiske cases. Den sætter fokus på centrale temaer såsom deltagelse, identitet, livsduelighed og selvbestemmelse – alt sammen i lyset af de kommunikative udfordringer, der opstår, når syns- og høresansen ikke kan anvendes som bærende kanaler. I bogen tages der udgangspunkt i en kropslig forståelse af verden, hvor den taktile sans kan kompensere for de begrænsninger, døvblindheden medfører for den enkelte.
Bogen introducerer emner såsom:
- Døvblindhed som selvstændig funktionsnedsættelse
- Taktilsansen som omdrejningspunkt
- Centrale pædagogiske temaer: deltagelse, selvbestemmelse, livsduelighed
- Teori koblet med konkrete cases og praksiseksempler
Bogen henvender sig til fagprofessionelle, studerende og nyuddannede samt pårørende og andre med interesse for specialpædagogik.
”At gøre hverdagen kropsligt og taktilt tilgængelig er imidlertid en pædagogisk proces, der kræver sin egen tid og rytme, der alene kan bestemmes i relationerne mellem de fagprofessionelle og de mennesker, de varetager et professionelt ansvar overfor. Derfor rummer bogen et vigtigt budskab med begrebet legitim langsomhed. Her gælder det ikke om at spare tid, men snarere om at vinde tid for at kunne se og forstå det menneske, man har foran sig. Det er forbundet med en række andre pædagogiske processer, der på en overskuelig måde er sammenfattet i bogens afsluttende model – Aalborgmodellen. - Bent Madsen, bogens forord