Digital pædagogik
Mediebilledet har ændret sig markant de seneste år. Mobile enheder, særligt tablets, er blevet en del af selv helt små børns hverdagsliv i familierne og i institutionerne.
Indhold
Denne bog sigter mod at formidle den viden, som pædagoger og pædagogstuderende har brug for, når de træder ind i den mediepædagogiske arena med de nye intuitive og mobile digitale enheder. Du kan i denne bog læse om relevant forskning omhandlende leg, mediekultur og hverdagsliv, og om hvordan du på en meningsfulde måde kan arbejde pædagogisk med de nye medier.
Bogen skitserer yderligere pædagogiske handlemuligheder baseret på fire væsentlige pædagogiske fundamenter:
- En eksperimenterende pædagogik med fokus på kommunikation gennem sociale medier
- En æstetisk pædagogik med sigte på at give børns stemmer udtryksformer
- En dannelsesbaseret didaktik med sigte på digitale muligheder for at arbejde med børns multimodale udtryk
- En pædagogisk ramme for livet på legepladsen med udgangspunkt i begrebet psykologisk ilt
Bogens syv kapitler er skrevet af syv forskellige forskere og omhandler:
- Leg, legepraksis og nye medier (Stine Liv Johansen og Helle Karoff)
- iPads og god legestemning (Stine Liv Johansen og Helle Karoff)
- Digital hverdagskultur i familier med små børn (Anne Petersen)
- Digital World Citizens - Hvordan kan børnehaver kommunikere med verden? (Klaus Thestrup)
- Tablets, bøger og æstetik i børnehaven (Hanne Kusk)
- Digital dannelse og multimodale læreprocesser (Jette Aabo Frydendahl)
- Elektroniske hverdagsfortællinger og vitaliserende læringsmiljøer - om at bruge digitale medier til at udvikle pædagogikken
Bogen indeholder desuden arbejdsspørgsmål og øvelser til hvert enkelt af bogens kapitler.