Dialog og samskabelse med mennesker i social- og specialpædagogiske praksisser
Samskabelsespraksis. Hverdagspraksis. Kommunikationspraksis. Praksis er et af nøgleordene i denne afhandling, der undersøger, hvordan samskabelse og dialog finder sted i botilbud for mennesker med udviklingshæmning.
Indhold
Denne afhandling skriver sig ind i en stigende praksis- og forskningsmæssig interesse for dialog og samskabelse. Flere steder er man begyndt at arbejde med dialog og samskabelse som del af en pædagogisk kommunikationspraksis, og denne afhandling undersøger, hvordan den praksis udfolder sig i hverdagslivet på to specifikke botilbud for mennesker med udviklingshæmning.
Afhandlingen sætter blandt andet fokus på de spændinger, der kan opstå i en dialogbaseret relation med mennesker, som både har et begrænset verbalt sprog samt en række fysiske og psykiske diagnoser. For eksempel kan deres begrænsede verbale sprog let blive yderligere begrænset, idet deres stemmer kan blive ekskluderet i kampene mellem forskellige faglige stemmer.
Afhandlingen undersøger også muligheden for at skabe dialog med borgerne, og hvordan man kan skabe handlerum til udvikling af samskabelse i praksis.