Det pædagogiske paradoks – et grundstudie i almen pædagogik
I denne bog kan du læse om det pædagogiske paradoks omkring opdragelse: Hvordan kan man gennem ydre indvirkninger bringe et menneske til ikke at lade sig bestemme af ydre indvirkninger?
Indhold
Med begrebet opdragelse forstås det, at vi ønsker at opdrage barnet til selv at tage beslutninger og ikke lade sig påvirke af ydre påvirkninger. Paradokset ligger i, at vi opdrager til ikke at lade barnet blive påvirket af ydre indvirkninger netop igennem ydre indvirkninger.
I den moderne verden skal mennesket lære frit at bestemme sig selv – både i forhold til sin egen personlighed og i forhold til den ’verden’, som det er en del af. Spørgsmålet er, hvordan barnet lærer vekselvirkningen mellem sig selv og verden, uden at den ene part bliver resultat af den anden? I bogen vises det, at dette paradoks er til stede i flere af de klassiske pædagogiske tænkeres værker. Følgende pædagogiske tænkere er inddraget:
- Jean-Jacques Rousseau
- Immanuel Kant
- Friedrich Schleiermacher
- Johann Friedrich Herbart
- Knud Grue-Sørensen
- Dietrich Benner
Hvert kapitel starter med en kortere eller længere biografisk beskrivelse og en pædagogisk-historisk indføring af kapitlets pædagogiske teoretiker, og herefter diskuterer forfatteren det pædagogiske paradoks ud fra denne. Forfatteren er dr.pæd. og ansat som udviklingschef ved University College Syd.