Det dobbelte blik - Se styrkerne i det særlige hos børn og unge i udsatte positioner
Børn og unge, som er vokset op under vanskelige vilkår besidder en ’særlighed’, som med mindsettet ’Det dobbelte blik’ ses som en samtidig ressource og sårbarhed. Dyk ned i denne interessante bog og bliv klogere på, hvordan du som fagprofessionel kan arbejde med dette mindset.
Indhold
Bogen er baseret på et femårigt forsknings- og udviklingsprojekt, som er gennemført af RUC i perioden 2012-2017 finansieret af Det Obelske Familiefond. Bogen omhandler de såkaldte ’brændte børn’ – børn, der er opvokset under vanskelige forhold, og som på forskellig vis afviger fra normaliteten. Grundtanken er, at disse børns ’særlighed’ ofte indeholder muligheder og styrker. Samtidigt er der også en udfordring eller en sårbarhed, som er formet af børnenes vanskelige livsbetingelser eller svigt.
Forfatterne går ind for, at man i socialpædagogisk arbejde ser og arbejder med begge disse sider; både udfordringerne og styrkepotentialerne. Bogens formål er i den tråd at give hands-on-inspiration til, hvordan dette gøres i praksis. ’Det dobbelte blik’ er ikke et koncept, men et grundlæggende mindset, der kan kombineres med og styrke allerede kendte metoder i den daglige praksis. Dertil giver bogen indblik i teoretisk og empirisk forskning, der begrunder nødvendigheden i at anvende dette dobbelte blik.
Bogens opbygning
I del 1 præsenteres de begreber og perspektiver, der danner det teoretiske grundtæppe for ’Det dobbelte blik’. I denne del præsenteres også en række forskellige refleksions- og supervisionsredskaber. Del 2 retter blikket mod de forskellige kontekster, hvor man som fagprofessionel kan arbejde med de ’Det dobbelte blik’. Bogen afsluttes med et perspektiverende kapitel, hvor mindsettet bredes ud og i den sammenhæng belyses også muligheder og barrierer ved blikket.