Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse - voksne (og børn og unge) med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
Her finder du et værktøj til brug i arbejdet med dokumentation, evaluering og udvikling af den pædagogiske praksis på bo- og dagtilbud for personer med nedsat funktionsevne.
Indhold
Dette er et materiale udviklet til brug på det social- og neuropædagogiske område. Det er udviklet til pædagogisk personale på bo- og dagtilbud for voksne med nedsat psykisk eller fysisk funktionsevne. Det er dog også anvendeligt til andre målgrupper – heriblandt børn og unge med nedsat psykisk eller fysisk funktionsevne.
Materialet kan anvendes til at dokumentere og evaluere den socialpædagogiske og specialpædagogiske praksis. Det kan dermed medvirke til at skabe en konstruktiv dialog omkring den pædagogiske planlægning i forhold til borgeren samt støtte samarbejdet med de relevante netværk.
I forhold til første udgave, indeholder denne udgave blandt andet følgende forbedringer:
• Det teoretiske afsnit er udvidet
• Antallet af udviklingstrin er nu 17 mod tidligere 18
• Den aldersmæssige opdeling af udviklingstrinnene er ændret
• Spørgsmålene har gennem- gået en grundig revision, så de i større grad viser forbindelse til udviklingspsykologien og neuropsykologien
• Antallet af spørgsmål er reduceret fra 720 til cirka 550
• Scoringskategorierne er justeret sprogligt
• Efter hver beskrivelse af et udviklingsområde gives forslag til, hvad man skal være særligt opmærksom på i sin observation af borgeren
• Det fremgår tydeligere i formuleringen af spørgsmålene, hvilke delelementer af et udviklingsområde der undersøges