Brug af digitale redskaber i dagtilbud
I denne rapport kan du blive klogere på, hvilke fordele der er ved brug af digitale redskaber i pædagogisk arbejde samt, hvordan du bedst muligt kan implementere digitale redskaber i din praksis.
Indhold
Denne rapport har til formål at formidle resultaterne fra et forskningsprojekt gennemført af Socialt Udviklingscenter SUS og Implement Consulting Group i samarbejde med Professionshøjskolen UCC og Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier ved Aarhus Universitet. Forskningen er igangsat af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, KL og Digitaliseringsstyrelsen.
Formålet med rapporten er desuden at give inspiration til brug af digitale redskaber i dagtilbud i landets kommuner.
Rapporten er bygget op omkring følgende fem forskningsspørgsmål:
- Hvilken betydning har brugen af digitale redskaber i dagtilbud for børns læring?
- Hvordan og under hvilke omstændigheder kan digitale redskaber i dagtilbud bedst muligt understøtte børns trivsel, udvikling og læring?
- Hvilke aspekter af læringen kan digitale redskaber understøtte?
- Hvordan kan digitale redskaber øge kvaliteten af det pædagogiske arbejde?
- Er der match mellem de digitale redskaber, som dagtilbuddene efterspørger, og dem, som markedet kan levere?
Derudover centrerer projektet sig om temaerne ”Alle har ret til at være en del af et fællesskab”, ”Leg og læring skal gå hånd i hånd” og ”Dannelse i en digital og global verden”.
Rapporten indeholder en model, der bidrager til, at man som praktiker kan reflektere over brugen af digitale redskaber og sin egen position i forhold til barnet. Her kan du for eksempel læse om, hvad der sker, hvis du står ved siden af barnet eller bag ved barnet, i forhold til hvilket formål du har med inddragelsen af digitale redskaber.
Du kan i rapporten desuden finde cases, der eksemplificerer brugen af digitale redskaber i forskellige situationer og med forskellige formål.
Konklusion
Ud fra de tre temaer konkluderer rapporten, at digitale redskaber kan tilbyde forskellige værdier i et dagtilbud, som for eksempel mobilitet, en legende tilgang og muligheden for, at børnene selv kan skabe noget.
Rapporten konkluderer følgende ud fra de 5 forskningsspørgsmål:
- Digitale redskaber har potentiale for at bidrage til børnenes læring gennem en legende tilgang, en såkaldt ”wow-effekt” og muligheden for refleksion.
- Digitale redskaber kan være med til at understøtte relationsdannelse og deltagermuligheder samt kreativitet. Den vigtigste omstændighed for, at dette kan lykkes, er at de digitale redskaber aktivt sættes ind i en pædagogisk kontekst.
- Digitale redskaber har potentiale for at understøtte læring om blandt andet teknologi, tekst, billeder, tal, geometri, film, redigering, geografi, forskellige perspektiver samt dannelse og relationsdannelse.
- Digitale redskaber kan øge refleksionen over egen praksis samt børnenes refleksion over egen væren.
- Det er blandt andet vigtigt for dagtilbuddene, at de digitale redskaber er robuste, enkle at gå til, kompatible og, at de kan ses i sammenhæng med institutionens rammer.
Du kan læse meget mere om forskningsprojektets konklusioner i rapporten, ligesom at du kan finde en perspektivering til temaerne ”Overgang til skole”, ”Inklusion” og ”Forældreinddragelse”.