Børn og unge, psykiatri og samfund
Hvordan kommer vi til at deltage i sammenhænge og bevægelser, som får børn og unge til at trives og udvikle sig? Hvordan får vi øje på de muligheder, som opstår, når vi benytter børn og unges trivsel og mistrivsel som spejl på den samfundsudvikling, som vi alle er en del af? Det udforsker børnepsykiateren Søren Hertz i denne bog.
Indhold
Hvad er der galt? Er der tale om psykisk sygdom? De spørgsmål stilles ofte, når børn og unge ikke trives. Men det er ikke børnene og de unge selv, der er problemet. De viser problemet. Børn og unge bliver ofte vurderet og beskrevet adskilt fra de sociale sammenhænge, som de er en del af, men det søger denne bog at gøre op med. I stedet sætter den fokus på de sammenhænge, som børn og unge i mistrivsel mere grundlæggende inviterer os ind i: relationerne, historierne, de sociale samspilsmønstre, de afgørende sociale mulighedsbetingelser og det, børnene har været udsat for.
Børn og unge, psykiatri og samfund lægger sig op af en solid børne- og ungdomspsykiatrisk tradition for at blande sig i vigtige socialpolitiske anliggender. Social udsathed, afmagt og oplevelser af forkerthed kan få fænomener til at fremtræde psykiatrisk. Men begrebet psykisk sygdom fører til begrænset nysgerrighed.
Bogen er delt ind i følgende kapitler:
- En opfordring til at tage stilling
- Børne- og ungdomspsykiatri i verdensklasse?
- Børns og unges mistrivsel - et socialpolitisk sporskifte
- Skolen i et krydsfelt
- Dynamikken mellem almen- og specialområdet
- Ledestjerner og uanede muligheder - en samfundsmæssig forpligtelse
- Historien bag verdensklasseambitionerne
- Etik, evidens og foretrukken viden