Børn og unge på tværs - Undervisning i tværprofessionelt samarbejde på professionsbacheloruddannelser
I denne bog kan du som underviser, studerende eller professionel søge inspiration – og redskaber til et kvalificeret tværfagligt samarbejde om børn og unge i udsatte positioner.
Indhold
Denne bog udgør en tekstsamling, som udspringer af projekt Børn og Unge på Tværs – undervisning i tværprofessionelt samarbejde på professionsuddannelser.
Denne tekstsamling henvender sig særligt til undervisere på de forskellige professionsuddannelser. Materialet er i denne sammenhæng tænkt som redskab til undervisningen både på de enkelte professionsbachelorer samt på forløb mellem to eller flere uddannelser. Men materialet er også relevant på efter- og videreuddannelser samt for medarbejdere i kommuner og regioner, der arbejder med børn og unge i udsatte positioner. Forfatterne håber, at dette projekt kan være til inspiration og indgå i fagligt kvalificerende og dynamiske læreprocesser om samarbejde om børn og unge i udsatte positioner.
Bogen er bygget sådan op, at der først introduceres til baggrunden, idéen samt rammerne for projekt Børn og Unge på Tværs. Derefter kommer bogens fire hovedkapitler:
I kapitel 1 fremlægges det første delprojekt. Dette projekt består af 12 autentiske børne- og ungecases. Disse cases er blevet til gennem interviews med forældre, plejeforældre og professionelle, som indgår i børnene og de unges liv. I nogle af casene er børn og unge blevet interviewet. Casene dækker aldersmæssigt børn og unge fra fødslen op til 18 år.
I kapitel 2 fremlægges materialet fra det andet delprojekt. I dette projekt fokuseres der på lovgivningsgrundlaget for arbejdet med børn og unge i udsatte positioner. Kapitel 2 indledes med en grundig gennemgang af den relevante lovgivning for professionelle, der arbejder med tidlig indsats overfor børn og unge i udsatte positioner. Dertil indeholder kapitlet to eksempler på undervisningsforløb samt en række mindre cases fra praksis, som kan indgå i undervisningen og en vejledning til brug af praksiscasene.
I kapitel 3 præsenteres det sidste delprojekt. Dette har en særlig vinkel på feltet i form af et fokus på forskningsbaseret viden. Kapitlet indeholder en forskningsoversigt, som bygger på læsning af 88 artikler primært om nordiske og engelske empiriske undersøgelser. Dertil sammenfattes mønstrene i resultaterne. Til sidst er der en litteraturliste baseret på den systematiske litteratursøgning, som forskningsoversigten bygger på.
I kapitel 4 er der vejledende materiale til undervisningen. Dette materiale består af en introduktion, præsentation af teorigrundlag, refleksions- og analysemodeller, mål for det tværprofessionelle samarbejde samt en gennemgang af undervisningsmetoder. Til sidst indeholder kapitlet en temaopdelt litteraturliste, som retter sig mod undervisere og studerende på professionsbacheloruddannelserne.