Bæredygtig pædagogik og praksisudvikling
I denne bog gives der et bud på, hvordan nutidens udfordringer kan løses pædagogisk, så vi fortsat kan opretholde den sociale sammenhængskraft.
Indhold
I bogen udfoldes og nuanceres begrebet bæredygtig pædagogik og den praksis, som skal udvikles i dagtilbud, skoler, special- og socialtilbud for at styrke bæredygtighed i pædagogikken, beskrives.
I dette projekt står bestræbelsen på at skabe gensidigt forpligtende og ligeværdige relationer centralt. Det kræver bl.a., at vi arbejder på at opbygge såvel social bæredygtighed som social kapital. Derfor beskrives teorier og forskning om, hvordan vi kan inkludere alle i vores fællesskaber.
Teoretisk og forskningsbaseret viden illustreres med praksiseksempler løbende igennem bogen.
Den indeholder nedenstående hovedkapitler:
- Bæredygtig pædagogik – En introduktion
- Pædagogisk bæredygtighed – Fra dyade til verdenssamfund
- Familien – de sociale relationers arnested
- Inklusion
- Dagtilbuddet
- Folkeskolen
- Specialpædagogikken
- Socialpædagogikken
- Bæredygtig pædagogik – som brobygger
Bogen henvender sig til pædagoger, lærere og alle, som interesserer sig for og er beskæftiget med pædagogisk praksisudvikling på alle niveauer i uddannelsessystemet.