Autismevenlig undervisning
I denne bog kan du tilegne dig grundlæggende viden om autismespektrumforstyrrelse (AFS), og få nogle helt konkrete redskaber til at udføre autismevenlig undervisning.
Indhold
Forfatteren til denne bog hedder Charlotte Ryhl. Hun er autoriseret psykolog og ejer af firmaet Autismeviden – samt ansat ved Børnehus Sjælland i Næstved og ekstern lektor på Københavns Universitet. Bogen er skrevet til pædagog- og lærerstuderende samt til uddannede lærere og pædagoger, der underviser elever med ASF i almentilbud og i specialtilbud. Bogen er også relevant for undervisere på efterskoler, almen- og særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser, produktionsskoler m.v., der underviser børn, unge og voksne med ASF.
Aktuelt er behovet for socialpædagogisk viden i skolen stort. Den nye folkeskolelov forpligter lærere og pædagoger til at samarbejde på nye måder. Samtidigt er der et øget fokus på integration og inklusion af børn og unge med ASF i den almene undervisning og mange undervisere efterlyser derfor viden om undervisning af elever med ASF. Denne bog bidrager i høj grad i denne sammenhæng ved at beskrive, hvordan socialpædagogisk viden, der tidligere var målrettet elever på specialskoler, kan omsættes og anvendes i almentilbuddet.
Bogens erklærede mål er at give studerende og undervisere grundlæggende viden om ASF i et lettilgængeligt sprog samt at præsentere nogle konkrete redskaber til at udføre autismevenlig undervisning. Bogen indeholder også illustrerende cases og faktabokse, der opsummerer centrale pointer. Ligeledes er der sammenfattet et helt afsnit, som præsenterer en række konkrete ’tips og tricks’ såsom at sørge for en god start på dagen i form af morgenmad og håndtryk til eleverne, at skabe overblik for eleverne ved at lave et dagsskema på tavlen m.v.
Bogen er delt op i tre overordnede dele:
- Del 1 omhandler viden om autisme. De tre indledende kapitler redegør for grundlæggende viden om ASF. Der redegøres for diagnosekriterier, adfærdstræk og centrale kerneområder. Kapitel 4 giver indsigt i en række psykologiske teorier om ASF. I kapitel 5 beskrives det, hvordan børn og unge med ASF adskiller sig fra børn uden ASF.
- Del 2 omhandler relationen mellem underviser og eleven med ASF. Herudover indeholder denne del kapitler om forældresamarbejdet og underviserens forberedelse.
- Del 3 indeholder en diskussion af børnesyn og inklusion. Derudover redegøres der for evidensbaserede undersøgelser af, hvad der virker i undervisningen. I kapitlet er der en central distinktion mellem begreberne ’integration’ og ’inklusion’ i undervisningen af børn og unge med ASF.