Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Analyse af frafald på VIA University College

I denne rapport kan du læse om frafald på VIA University College, Pædagogik & Samfund.

Indhold

Dette er en undersøgelse af frafaldet blandt de forskellige professionsuddannelser på VIA University College. Rapporten har til formål at undersøge følgende spørgsmål:

  • Hvor stort er frafaldet, og hvornår falder de studerende fra?
  • Hvad er de studerendes selvangivne årsager til deres frafald?
  • Forklaringer på frafald og studenterprofiler i VIA og Pædagogik & Samfund
  • Hvad sker der med de frafaldne?
  • Dimittendledighed for VIA og Pædagogik & Samfund

Formålet med analysen er at give et billede af, hvilke studerende der er mere fraværstruede end andre, blandt andet i forhold til baggrundskarakteristika og tidligere påbegyndte uddannelser.

Resultaterne skal endvidere kunne bruges til frafaldsforebyggende arbejde på professionshøjskolerne fx i forhold til optaget. Rapporten foreslår blandt andet, at man i højere grad sorterer i optaget på baggrund af undersøgelsens fund.

Konklusion

Undersøgelsen viser, at nogle grupper af studerende har højere risiko for frafald end andre. Her gælder det blandt andet de studerende, der studerer over nettet; dem, der har en HF som gymnasial uddannelse; og dem, som tidligere har haft påbegyndt en professionsuddannelse.

Rapporten konkluderer, at frafaldet er størst i løbet af de første to år af uddannelserne. Årsagerne til frafald er for de fleste studerende personlige eller uddannelsesmæssige, og for meget få studerende relateret til studiemiljøet. Omkring en tredjedel af de studerende har ikke angivet en årsag til deres frafald.

Desuden viser undersøgelsen, at næsten halvdelen af de studerende, der falder fra, starter på en anden VIA-uddannelse.

Frafaldet er højest på uddannelsen til administrationsbachelor, mens det er lavest på diakoni og socialpædagogik.

Metode

Undersøgelsen bygger på registerdata fra VIA’s hovedområde Pædagogisk & Samfund (P&S i rapporten) samt spørgeskemaundersøgelser om de studerendes selvangivne årsager til frafald.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Danmarks Evalueringsinstitut
Årstal
2016
Udgiver
EVA - Danmarks Evalueringsinstitut, 55 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

På sporet af pædagogisk faglighed - Pædagoguddannelsens deltagelse i det pædagogiske projekt

Aarhus Universitet, 308 sider 2015
Undersøgelser og evalueringer;

Mere uddannelse, mere i løn?

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 51 sider 2013
Undersøgelser og evalueringer;

Handicap, uddannelse og beskæftigelse

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 78 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank