Aktionslæring i pædagogisk praksis
Aktionslæring er en metode, der kan bidrage til at understøtte faglig pædagogisk udvikling rettet mod børnenes hverdagsliv samt udvikling af medarbejdernes faglighed. Læs i denne bog, hvordan du kan arbejde med aktionslæring i din institution.
Indhold
I denne bog gives der praktisk hjælp til institutioner, der arbejder med aktionslæring. Bogen præsenterer den didaktiske aktionslæringsmodel, og modellens ni arbejdspunkter gennemgås. Bogen indeholder følgende kapitler:
- Aktionslæringens muligheder: Her gennemgås aktionslæringens teoretiske udspring og inspiration
- Didaktisk aktionslæring: Her gennemgås blandt andet aktionslæring i et ledelsesperspektiv
- Undring: Her beskrives undring som drivkraften for aktionslæring
- Viden: Her kigges der blandt andet på vidensopbygning og vidensspørgsmål
- Mål: Her gennemgås målformulering som fagligt reflektions- og styringsværktøj
- Planlægning: Her gives der eksempler på planlægningsforløb
- Aktion: Her gives der eksempler på aktion inden for fx motorik, leg og børnekultur
- Iagttagelse: Her beskrives iagttagelsesmetoder
- Samtale: Her beskrives forskellige samtalemetoder
- Evaluering: Her kigges på evalueringsformer
- Implementering: Her beskrives blandt andet eksempler på en praksisbeskrivelse
Bogen henvender sig særligt til ledere og medarbejdere i børnehaver og vuggestuer, 0-6-års-institutioner, fritidsinstitutioner, klubber, dagplejere og studerende ved grund-, efter- og videreuddannelser på dagtilbudsområdet.