Aktionsforskning i praksis - erfaringer og refleksioner
Aktionsforskning handler om at udvikle og forandre virksomheder og organisationer, men også om at skaffe sig viden om, hvordan denne forandring finder sted, og hvad der egentlig foregår i løbet af arbejdstiden.
Indhold
Du kan i denne bog læse om aktionsforskning, som siden 1900-tallet har spillet en vigtig rolle i forhold til kompetenceudvikling af lærere, når arbejdspladsen er udgangspunkt for forandringsarbejdet.
Det er centralt for aktionsforskning, at man som organisation stiller spørgsmål til praksis, iscensætter sine handlinger, følger processen og reflekterer over udfaldet. Der opstår en relation mellem handlingen og forståelsen af, hvad der foregår, som delagtiggør organisationen i det skete og derved skaber et bedre udgangspunkt at agere ud fra.
Bogen indledes med en præsentation af aktionsforskning i sig selv og af de værktøjer, der kan anvendes til at synliggøre arbejdet i hverdagen. Derefter gengives erfaringer og refleksioner fra forskellige projekter, som er inddelt i to områder, nemlig "Kompetenceudvikling på nye vilkår" og "Udvikling af den egnede organisation". Bogen henvender sig til alle, der har interesse i at ændre praksis baseret på egne vilkår.