Seksualitet hos unge med funktionsnedsættelser : en fagbog til pædagogiske assistenter, pædagoger og lærere på specialområdet
Værktøjskasse til pædagogisk fagpersonale, der ønsker at understøtte en minoritet i samfundet med at styrke og fremme deres seksuelle udvikling og identitetsdannelse. Henvender sig til pædagogiske assistenter, pædagoger og lærere på specialområdet, der arbejder med unge med funktionsnedsættelser, men den er lige så relevant for dem, der arbejder med voksne på samme område
Indhold
Seksualitet hos unge med funktionsnedsættelser skal være med til at gøre seksualitet til en integreret del af pædagog- og lærereuddannelsen. Den giver de nødvendige redskaber for, at dette kan lade sig gøre, når den går både metodisk, teoretisk og handlingsorienteret til værks for at klæde pædagogisk personale på til mødet med de unge uden tabu og stigmatisering, når det handler om følsomme områder som kropsbevidsthed, grænsesætning og seksualoplæring.
Den er dermed med til at udfylde et tomrum i arbejdet med unge med funktionsnedsættelser. Her understreges det, at det er relevant både at fremme og styrke de unges seksuelle udvikling og identitetsdannelse, mens personalet også gives en konkret værktøjskasse at arbejde ud fra, både hvad angår emner som lovgivning, etik og kommunikation, seksualvejledning, selvværd, selvtillidstræning og meget mere.
Bogen henvender sig til pædagogiske assistenter, pædagoger og lærere på specialområdet, der arbejder med unge med funktionsnedsættelser, men den er lige så relevant for dem, der arbejder med voksne på samme område.
Line Willestrup Friederichsen er uddannet folkeskolelærer og cand.mag. i pædagogik og sundhedsfremme. Hun har tidligere undervist på pædagoguddannelsens social- og specialområde samt i faget ’Køn, Seksualitet og Mangfoldighed’. I dag underviser hun på den pædagogiske assistentuddannelse, Københavns Professionshøjskole.