Professionel kærlighed - Er der plads til følelser i professionelle relationer?
Pædagoger har et fagligt sprog til at udtrykke og diskutere børns følelser med – men er der et sprog til at udtrykke sine faglige følelser for barnet? Er der overhovedet plads til følelser i professionelle relationer? Forskningen viser med tiltagende styrke, at menneskets udvikling, læring og trivsel har de bedste kår i kærlige relationer. Men kan vi forlange af et menneske, at det skal fremvise specifikke følelser som del af det daglige arbejde?
Indhold
Følelser i forbindelse med pædagogisk arbejde er virkelig kommet på dagsordenen. I denne antologi kan du finde viden og inspiration om emnet. Antologien tilbyder en række forskellige perspektiver på den professionelle kærlighed. Alle bidragene repræsenterer holdninger til, hvordan man kan forstå den professionelle kærlighed, og hvilke faktorer der henholdsvis hæmmer og fordrer kærligheden i praksis.
Antologien henvender sig til alle, som arbejder med mennesker og i denne forbindelse interesserer sig for følelsernes tilstedeværelse og betydning i de professionelle forhold. Den indeholder følgende kapitler:
- ”Professionel kærlighed i dagtilbud - professionel kærlighed som grundlag for barnets mentale udvikling” af Ole Henrik Hansen
- ”Kærlig kontakt er liv(givende), og fravær er livstruende” af Jytte Birk Sørensen
- ”Skal pædagoger holde af børn?” af Per Schultz Jørgensen
- ”Følelseskultur og følelsesmæssigt arbejde i daginstitutioner” af Merete Monrad
- ”Når det bliver farligt at tage et barn på skødet” af Else-Marie Buch Leander
- ”Lad mig kildre dit subjektiveringspunkt! - at lære navigation i tidsbegrænsede projekter med begær og cyber-teknologi” af John Bededicto Krejsler
- ”Respekter din skam, den gør dig duelig - om at fremelske livsduelige personer” af Claus Holm
- ”Mig og mine følelser - en kompliceret relation” af Else Marie Bech
Redaktøren er psykolog og ansat i firmaet ’Institut for Relationspsykologi’, der blandt andet underviser pædagoger.