Virksomhedernes sociale ansvar - Et studie i politisk forandring
I starten af 1990’erne blev begrebet social sammenhængskraft bragt på banen i forbindelse med virksomheders ansvar for at inkludere den ’marginale’ arbejdskraft. Virksomheders sociale ansvar og dertil knyttede begreber har forandret sig radikalt siden da.
Indhold
Den offentlige politik om virksomhedernes sociale ansvar bliver ofte overset i den intense debat og overvældende litteratur om relationerne mellem virksomheder og samfundet.
Danmark er imidlertid et af de første lande i verden, der fik en politik om virksomhedernes sociale ansvar. Denne politik har nu eksisteret i mere end to årtier og forandret sig ganske markant i forløbet. Der er sket et skifte fra en særlig dansk forståelse af socialt ansvar som et ansvar for ’marginal’ arbejdskraft på kanten af eller udenfor arbejdsmarkedet til en bred international forståelse af socialt ansvar som et samfundsansvar, der skal bidrage til at styrke virksomhedernes internationale konkurrenceevne.
Bogen handler om, hvordan og hvorfor dette skifte i den offentlige politik har fundet sted og undersøger, hvordan det er muligt at studere gradvis politisk forandring. Bogen indeholder nedenstående kapitler:
- På rejse med politikken om det sociale ansvar
- Gradvis politisk forandring
- Fra virksomhedernes sociale ansvar til det rummelige arbejdsmarked
- Fra det rummelige arbejdsmarked til virksomhedernes sociale engagement
- Fra virksomhedernes sociale engagement til virksomheders samfundsansvar
- Konklusioner og perspektiver