Guide til måling af virksomhedens sociale kapital
Redskab og spørgeskema som kan måle niveauet og udviklingen af den sociale kapital på arbejdspladsen
Indhold
Måling af social kapital sætter emnet på dagsordenen, men det er ikke nok. Brug målingen som et skridt til at komme videre og til at udvikle arbejdspladsens sociale kapital – også selvom resultatet ikke viser, det der var forventet. En typisk proces for arbejdet med social kapital kan være, at:
- Foretage målingen
- Prioritere de elementer, der skal arbejdes videre med
- Vurdere resultaterne
- Skabe fælles forståelse og forventningsafstemning
- Igangsætte handlinger, som kan øge/fastholde den sociale kapital
Inden målingen er det vigtigt at planlægge processen i fællesskab og drøfte:
- Hvad social kapital betyder for jer. Hvad betyder tillid, retfærdighed og samarbejdsevne netop på jeres arbejdsplads?
- Hvad I ønsker at have ud af en måling af den sociale kapital?
- Hvad resultaterne skal bruges til, og hvordan I kommer fra måling til handling?
Efter målingen er det vigtigt, I finder ud af, hvordan resultaterne skal bruges. Udvælg de elementer, I ønsker at arbejde videre med, og som I tror, kan øge jeres sociale kapital. Tag en dialog om, hvad resultaterne viser, og hvad der skal til for at forbedre samarbejde og trivsel. Er der resultater, I ikke ønsker at arbejde videre med? Hvem skal prioritere resultaterne? Hvem har ansvaret for at handle på de forskellige resultater? Lav en handlingsplan, hvor I fastsætter milepæle, ansvarlige og rammerne for det videre arbejde.