Årsrapport 2015: Socialstyrelsens rapport om socialtilsynenes virksomhed
Hvert år udgives en rapport om de fem socialtilsyns virksomhed. Nærværende rapport belyser socialtilsynenes virksomhed i 2015, to år efter tilsynsreformens ikrafttræden den 1. januar 2014. Her kan du bl.a. læse mere om socialtilsynenes vurdering af kvaliteten af sociale tilbud og plejefamilier.
Indhold
De fem socialtilsyn overtog den 1. januar 2014 ansvaret for tilsynet med 6.682 plejefamilier og 2.249 sociale tilbud og har ved udgangen af 2015 ansvaret for at føre tilsyn med 6.312 plejefamilier og 2.063 sociale tilbud. Dette betød, at ansvaret for godkendelse af og tilsyn med plejefamilier og sociale tilbud nu er placeret i den enkelte kommune. Denne rapport indeholder en beskrivelse af og fakta om socialtilsynenes virksomhed i 2015.
Tilsynet med sociale tilbud og plejefamilier tager afsæt i en kvalitetsmodel, der er udviklet af Socialstyrelsen. Denne består af syv temaer, der inkluderer en række kriterier og indikatorer, der skal vurdere kvaliteten af tilbuddene og plejefamilierne.
Socialtilsynene har i løbet af 2014 og 2015 løftet en stor opgave i forhold til at godkende eksisterende sociale tilbud og plejefamilier efter de nye regler - denne omtales regodkendelser, hvilket bl.a. er med til at sikre og udvikle kvaliteten af tilbuddene.
Ved udgangen af 2015 afsluttedes denne opgave, idet alle sociale tilbud og plejefamilier blev regodkendt efter de nye regler. I løbet af de første to år har tilsynet gennemført i alt 21.117 tilsynsbesøg hos sociale tilbud og plejefamilier henholdsvis 9.726 i 2014 og 11.391 i 2015.
Nærværende rapport indeholder fire overordnede kapitler herunder:
- Baggrund: Kapitlet beskriver kort baggrunden for tilsynsreformen.
- Status på tilsynsreformen: Dette kapitel giver en status på tilsynsreformen efter den i 2014 trådte i kraft. Her gives et kort oprids over midtvejsevalueringen (ultimo 2015) af tilsynsreformen.
- Vejledning og behandling af klager: I dette kapitel belyses Ankestyrelsens rolle og virksomhed i de første to år efter reformen trådte i kraft. Fokus i 2015 har primært været på rollen som praksisskabende og som en klageinstans.
- Socialtilsynenes virksomhed i 2015: Dette kapitel giver en status på de fem socialtilsyns virksomhed to år efter tilsynsreformens ikrafttræden. Disse oplysninger sammenholdes med tilsvarende oplysninger i 2014.
Konklusion
- Anmeldte og uanmeldte tilsyn: I 2015 gennemførte de fem socialtilsyn 10.524 anmeldte tilsynsbesøg, mens det tilsvarende tal for 2014 var 7.904. I 2015 gennemførte de fem tilsyn 867 uanmeldte tilsynsbesøg mod 1.822 i 2014. Antallet af uanmeldte besøg er således faldet i perioden 2014-2015, mens antallet af anmeldte besøg er steget i samme periode.
- Nygodkendelser: I 2015 godkendte de fem social tilsyn i alt 617 nye tilbud og plejefamilier (61 tilbud og 556 plejefamilier). Dette antal er steget siden 2015, hvor de fem socialtilsyn godkendte i alt 331 nye tilbud og plejefamilier (53 tilbud og 278 plejefamilier).
- Tilbagekaldte godkendelser: De fem socialtilsyn tilbagekaldte i 2015 godkendelsen fra i alt 124 tilbud og plejefamilier – 18 tilbud og 106 plejefamilier. Dette er en stigning i forhold til året tidligere, da der i 2014 blev tilbagekaldt godkendelser fra i alt 31 tilbud og plejefamilier – tre tilbud og 28 plejefamilier.
- Whistleblowerordningen: Denne ordning betyder at... De fem socialtilsyn modtog i 2015 i alt 1.030 henvendelser til whistleblowerordningen. Til sammenligning var der i 2014 i alt 853 henvendelser til whistleblowerordningen i de fem tilsyn, og der er således sket en stigning i antallet af henvendelser på ca. 20 %.
- De ansatte på de sociale tilsyn: Der er i alt ansat svarende til 357 årsværk på de sociale tilsyn, heraf er 277 tilsynskonsulenter. Ansatte med en pædagogisk baggrund udgør den største gruppe af ansatte. 138 årsværk har en pædagogisk uddannelse. Den næststørste gruppe udgøres af medarbejdere med socialrådgiver-/socialformidler-uddannelse, der er 124 årsværk på de fem socialtilsyn.
- Kvaliteten generelt: Ud fra kvalitetsmodellen vurderer socialtilsynene kvaliteten højt i de sociale tilbud og plejefamilier. Der er dog variationer på tværs af tilbudstyper og de syv temaer i kvalitetsmodellen.
Metode
Rapporten baseres på de fem socialtilsyns årsrapporter og data fra socialtilsynene, som Socialstyrelsen har indhentet ved hjælp af stikprøver, redegørelser og statistiske analyser.