Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis
I denne bog formidles en række redskaber til, hvordan pædagoger, lærere, sygeplejersker og andre professioner kan blive bedre til tværprofessionelt samarbejde.
Indhold
Der har i de senere år været et politisk fokus på at øge det tværprofessionelle samarbejde mellem professionerne. Ifølge forfatteren skyldes dette, at politikerne forventer, at øget tværprofessionelt samarbejde vil effektivisere den offentlige sektor og kunne medføre nye løsninger. Derudover er ønsket også grundet i et etisk moralsk argument om, at nogle problemer kun kan løses ved at arbejde tværgående. I bogen diskuteres det, hvorfor det er vigtigt at prioritere tværprofessionelt samarbejde, og hvorfor og hvordan et sådant samarbejde stiller ændrede krav til de professionelle, og sætter dem i nye og krævende arbejdssituationer. Bogens teoretiske kapitler belyses med praksiseksempler fra det sociale, det sundhedsfaglige og det pædagogiske område, og fremstillingen understøttes af refleksionsøvelser og modeller. I bogens sidste del gennemgår forfatteren, hvordan man, på baggrund af bogens indhold, kan undersøge og analysere tværprofessionelt samarbejde. Hensigten med bogen er at gøre læseren i stand til kvalificeret at studere og udvikle tværprofessionelle samarbejdsrelationer. Bogen henvender sig til de studerende på tværprofessionelle forløb på professionsuddannelserne og til de professionelle i de mange praksisfelter, hvor der i disse år etableres og udvikles tværprofessionelle samarbejdsformer. Forfatteren er lektor ved Professionshøjskolen Metropol i København. Bogen bygger på hans mangeårige erfaring med uddannelsesudvikling samt undervisning i, undersøgelse af og foredrag og artikler om emnet tværprofessionelt samarbejde.