Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Rammebetingelser

Sociale mursten: En forskningskortlægning af fysiske rammers betydning i velfærdsindsatser

På tværs af forskellige velfærdsområder er der en interesse for, hvordan de fysiske rammer påvirker indsatsen. Samtidig er der stor forskel på, hvor meget man ved om de fysiske rammers betydning i forskelle typer velfærdsindsatser. Denne kortlægning samler den viden, der allerede er på området.

Indhold

Både i forskning og praksis er der behov for mere viden om, hvordan arkitektur og fysiske rammer påvirker velfærdsindsatser, såsom til socialt udsatte eller behandling i psykiatrien. Den viden kan blandt andet bruges til at identificere, hvor der mangler viden, og hvor der allerede er gode erfaringer at hente. På længere sigt kan den bruges til at skabe en forståelse af fysiske rammers betydning, der går på tværs af fagligheder.

Kortlægningen viser, at viden om arkitekturens betydning i velfærdsindsatser findes, men den er spredt på forskellige fagdiscipliner, og der er store forskelle i mængden af litteratur på de forskelige velfærdsområder. Mens der findes relativt meget forskning på hospitals- og skoleområdet, er litteraturen mere sparsom på området for socialt udsatte. Det skyldes primært to faktorer:

  1. For det første er meget af den eksisterende viden om fysiske rammers indvirkning baseret på den brede befolknings oplevelse af rammer, fx af skoler og hospitaler. Vi ved mindre om, hvordan særlige grupper som fx misbrugere eller hjemløse påvirkes af fysiske rammer.
  2. For det andet er der store forskelle mellem områderne på graden af enighed om, hvad man skal opnå med indsatserne. Mens enigheden på fx skoleområdet er relativt stor, er den mindre på området for udsatte. Den lavere grad af enighed om målet med indsatserne betyder, at der er færre forskningsinitiativer på de områder.

Kortlægningen viser, at der er behov for at skabe et fælles sprog og begrebsapparat, der gør det muligt at fokusere på relationen mellem fysiske og sociale dimensioner på tværs af fagdiscipliner, så fx arkitekturvidenskab, psykologi, pædagogik og neurovidenskab kan tale ind i de samme problemstillinger på området.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Anu Siren
  • Sigrid Trier Grønfeldt
  • Asger Graa Andreasen
  • Fry Sigrid Bukhave
Årstal
2019
Udgiver
VIVE
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Medborgercentre i udsatte boligområder

Center for boligsocial udvikling 2019

Æstetik og pædagogik

Akademisk forlag 2018

HØRT – brugerinddragelse i praksis

Rådgivende Sociologer, 98 sider 2017
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank