Offentlig-privat samarbejde - Analyserapport 6
I denne rapport fremlægger Produktivitetskommissionen konkrete anbefalinger til, hvordan der kan skabes bedre rammer for samarbejdet mellem offentlige myndigheder og private leverandører.
Indhold
I denne rapport kan du læse om, hvordan offentlig-privat samarbejde kan skabe konkurrence om offentlige opgaver og derfor er en væsentlig drivkraft for produktivitet og innovation. Med offentlig-private samarbejder menes der samarbejder, som opstår, når private virksomheder leverer varer og serviceydelser til borgere, som bliver betalt af det offentlige. Det sker for eksempel, når en privat virksomhed sælger et høreapparat til en ældre borger med nedsat hørelse, og borgeren modtager et tilskud fra det offentlige til dette. Rapporten er opdelt i otte kapitler. Der er dog tre tværgående temaer, der træder frem:
- Effektiv konkurrence om offentlige opgaver øger produktiviteten: Formålet med offentlig-privat samarbejde er ofte at afprøve, om markedet kan tilbyde en bedre og/eller billigere løsning end den eksisterende. På den måde kan der skabes konkurrence mellem offentlige og private leverandører om at levere serviceydelser til borgerne. Konkurrence er en afgørende drivkraft for produktivitet. Når der er konkurrence på et marked, har leverandørerne for eksempel tilskyndelse til at introducere ny teknologi, optimere arbejdsgange og investere i omkostningsbevarende tiltag.
- Lavere udbudsomkostninger og godt købmandsskab øger gevinsten
- Samarbejde og partnerskab kan fremme innovationen: Konkurrence om offentlige opgaver kan føre til nye bud på, hvordan opgaven kan tilrettelægges. Det kan skabe innovation og udvikling. Innovation er en fundamental kilde til produktivitetsvækst.
Fem ud af de otte kapitler beskriver overordnet set fem former for offentlig-privat samarbejde: Konkurrence mellem udbud af offentlige opgaver, konkurrence mellem frit valg, offentlige indkøb, innovationsfremmed offentlige indkøb og offentlig-private partnerskaber.
Konklusion
For at øge Danmarks produktivitet gennem mere effektiv konkurrence anbefaler Produktivitetskommissionen blandt andet, at:
- Offentlige ordregivere udformer udbudsmateriale, så det er attraktivt for så mange kvalificerede leverandører at byde som muligt, herunder udenlandske leverandører.
- Centrale aftaler indrettes, så de understøtter produktiviteten i den offentlige sektor.
- Fritvalgsordningerne indrettes, så lave transaktionsomkostninger og så lige konkurrence som muligt gør det attraktivt for private leverandører at etablere sig på markedet.
For at øge Danmarks produktivitet gennem lave udbudsomkostninger for ordregiver og godt købmandsskab anbefaler Produktivitetskommissionen blandt andet, at:
- Den kommende udbudslov skaber klarhed og fleksibilitet i udbudsprocessen, herunder om brugen af udbud med funktionskrav og mulighederne for at indgå i dialog med tilbudgivere.
For at øge Danmarks produktivitet gennem innovationsfremmende offentlig-privat samarbejder anbefaler Produktivitetskommissionen, at:
- Offentlige ordregivere så vidt muligt erstatter aktivitetskrav og detaljerede krav til produktspecifikationer med funktionskrav i udbudsmaterialet, så der bliver skabt gode muligheder for nytænkning og innovation.