Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Rammebetingelser

Mod bedre resultater? En kvalitativ analyse af botilbudslederes oplevelse af effektstyring og centerstrukturen i Københavns Kommune

Denne bog undersøger, hvordan botilbudslederne oplever at arbejde med effektstyring, og hvordan de oplever, at dette samt centerstrukturen påvirker den daglige ledelse af det pædagogiske arbejde.

Indhold

Denne bog har fokus på botilbud for voksne med udviklingshæmning i Københavns Kommune. Botilbudslederne på disse botilbud er ansvarlige for implementeringen af effektstyringsstrategien samtidig med, at botilbudslederne er dem, der er nærmest berørt af centerstrukturen. Denne bog undersøger derfor, hvordan lederene oplever at arbejde med effektstyring og undersøger, hvad udviklingen indenfor effektstyringsstrategien, og herunder centerstrukturen, er et udtryk for. Bogen undersøger yderligere, hvorvidt effektstyringsstrategien kan have utilsigtede konsekvenser for borgerne.

Konklusion

Undersøgelsen viser, at der er sket en udvikling fra at betragte mennesker med udviklingshæmning i et lægevidenskabeligt perspektiv til et pædagogisk perspektiv, samt en ændring fra en beskyttelsesideologi over en normaliseringsideologi til en retssikkerhedsideologi. 

Bogen beskriver videre, hvordan der kan ses en udvikling, hvor behovet for styring og professionalisering af de sociale tilbud vokser, og hvor kommunerne i højere grad end tidligere stiller krav til institutionerne om bl.a. dokumentation. Undersøgelsens informanter oplever, at området har udviklet sig fra at være organiseret forholdsvist decentralt med en høj grad af autonomi, til i højere grad at være styret og forpligtiget overfor resultater og kommunalt vedtagne mål og strategier. Herudover konkluderes det, at effektstyringsstrategien og centerstrukturen er opstået og vinder legitimitet på baggrund af en række rationalitetsmyter i form af stordriftsfordele, evidensbaseret viden og målbarhed. 

Undersøgelsen viser, at botilbudslederne oplever centerstrukturen positivt og fremhæver muligheden for at udvikle sig fagligt og dele hinandens erfaringer. Samtidig har indførelsen af centercheffunktionen som et ekstra led påvirket botilbudslederens ledelsesrum. Centerchefen opleves af informanterne som en sparringspartner, og det konkluderes derfor, at det ekstra ledelsesniveau ikke opleves som en indskrænkelse af råderum, men nærmere som en mulighed for at fremme refleksioner og handlemuligheder i fællesskab. 

Undersøgelsen viser yderligere, at centraliseringen af administrationen har haft utilsigtede konsekvenser. Botilbudslederne oplever det som et tab, at der ikke længere er en administrativ medarbejder tilgængelig på botilbuddet, og de oplever, på trods af et mål om det modsatte, at de ikke har fået mere tid til faglig ledelse. 

Bogen runder af med at konkludere, at der fremstår potentialer både i effektstyringsstrategien og i centerstrukturen, men at det ikke ændrer på det grundlag, at tiltagene er skabt ud fra en økonomisk nødvendighed frem for et etisk perspektiv.

Metode

Undersøgelsen er baseret på otte interviews med fem botilbudsledere og to centerchefer indenfor botilbudsområdet for mennesker med udviklingshæmning i Københavns Kommune.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Ditte Zester
  • Lisa Østervig Albertsen
Årstal
2013
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 148 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Mod bedre resultater? En kvalitativ analyse af botilbudslederes oplevelse af effektstyring og centerstrukturen i Københavns Kommune

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 148 sider 2013
Undersøgelser og evalueringer;

Ledelse af borgerinddragelse

Væksthus for ledelse 2019
Lærebøger og værktøjer;

Lyt til ledelse

Væksthus for ledelse 2021
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank