Innovation på socialområdet - læring i en krisetid
Med publikationen kastes der lys over innovation på socialområdet og de væsentlige forandringer, der har taget form under coronakrisen
Indhold
Foråret 2020. Ud af det blå meldte en dødelig virus sin ankomst, eroderede virkeligheden, som vi kendte den, og lukkede det meste af samfundet ned. Også i Danmark – og med store konsekvenser for det sociale område.
Krisen og de deraf følgende krav og restriktioner ramte vores mest udsatte medborgere med den største kraft. Ensomheden blandt i forvejen udsatte borgere steg. Volden mod kvinder i hjemmet eskalerede. Og mange udsatte familier, der var tvunget til at blive hjemme, havde svært ved at få hverdagen til at hænge sammen. Samtidig lurede uvisheden om virussens dødelige potentiale i de mest udsatte hjemløse- og stofmisbrugsmiljøer.
Men coronakrisen bragte ikke kun nye udfordringer med sig. Den blev også katalysator for frisættende fornyelser og problemløsning af hidtil uset innovativ karakter. Borgere gik sammen om at hjælpe deres naboer på nye
måder. Virtuelle mødesteder og digitale løsninger blev udviklet som værn mod ensomhed og isolation. Og partnerskaber og samarbejdsformer, som førhen ville være mislykkede, kunne pludselig lade sig gøre med største
fleksibilitet og selvfølgelighed. Alt sammen for at få os alle sammen bedst muligt igennem krisen. Og det er noget af den læring, denne rapport beskriver. Med publikationen kastes der lys over innovation på socialområdet og de væsentlige forandringer, der har taget form under coronakrisen.
Konklusion
Resultaterne rummer mange positive budskaber. En fjerdedel af de sociale organisationer har samarbejdet mere med aktører uden for deres organisation end normalt. Knap halvdelen har været mindre bange for at begå fejl.
Og 85 pct. svarer, at de vil fortsætte med deres innovationer på den anden side af krisen.
Men publikationen maler ikke kun et rosenrødt billede. Til trods for coronakrisens skelsættende betydning har blot 13 pct. af organisationerne involveret deres bestyrelse mere, end de plejer. Og så har relativt mange organisationer endnu ikke knækket koden til at engagere erhvervslivet i partnerskaber omkring innovation.