Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Rammebetingelser

Hvordan styres videnssamfundet? – Demokrati, ledelse og organisering

På trods af at denne antologi handler om politik, forskning og sammenspillet mellem disse to på universitetsplan, er den relevant for studerende samt praktikere inden for det pædagogiske område. Bogen er tænkt som undervisningsmateriale i forbindelse med videnskabsteori, pædagogik, sociologi og statskundskab.

Indhold

Antagelsen om, at vores samfund er baseret på en vidensøkonomi, betyder, at samfundsudviklingen og økonomisk vækst hviler på forskningsbaseret viden. Hvad der gives forskningsmidler til? Hvad forskning skal bruges til? Hvilke metoder forskningen skal hvile på? Er spørgsmål, som ikke alene besvares og træffes af universiteterne, men som i høj grad bliver truffet af politikere. Hvilke konsekvenser dette har for forskningen diskuteres i denne antologi. Den er skrevet af 16 anerkendte forskere inden for videnskabsteori, økonomi, samfundsvidenskab, organisation og ledelse og indeholder følgende kapitler:

  • ”Videnskab og samfund” af Jan Faye
  • ”Videnspolitik mellem kontrol og kritisk diskussion” af Gitte Meyer
  • ”Videnskabens særlige rolle i det liberale demokrati” af Klemens Kappel
  • ”Er socialkonstruktivismen særlig demokratisk?” af Finn Collin
  • ”Forskningskommunikation mellem formidling, markedsføring og politik” af Maja Horst
  • ”Er videnspolitik godt for videnskaben” af Claus Emmeche
  • ”Nyliberalisme, universiteter og den akademiske frihed” af Mogens Ove Madsen
  • ”Samfundsvidenskaber under ny videnspolitik” af Heine Andersen
  • ”Magt og management på universiteterne” af Jørgen Grønnegård Christensen
  • ”Danske Universiteter – virksomheder i statens koncern” af Susan Wright
  • ”Universiteter i en brydningstid: Bologna, Lissabon og den danske andedam” af Hanne Foss Hansen
  • ”Forskningsfrihed gennem ansvarliggørelse” af Henrik Stampe Lund
  • ”Danmark og Europa som vidensbaserede økonomier” af Jens Degett
  • ”Betydningen af bibliometriske indikatorer” af Peter Dahler-Jensen
  • ”Giver aktivistisk forskningspolitik mening?” af Christian Bjørnskov
  • ”Viden som privat eller offentligt gode” af David Budtz Pedersen
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Jan Faye
  • David Budtz Pedersen
  • Red.
Årstal
2012
Udgiver
Nyt fra Samfundsvidenskaberne, 399 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Forvaltning og stat

Hans Reitzels Forlag, 210 sider 2013
Undersøgelser og evalueringer;

Unge, uddannelse og sårbarheder - Hovedresultater fra projektet psykisk sårbare unge

Randers Social- og Sundhedsskole & Roskilde Universitet, 98 sider 2012
Undersøgelser og evalueringer;

Voksenhandicapundersøgelsen 2011 – Tema: Uddannelse og beskæftigelse

Socialpædagogernes Landsforbund 2011
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank