Fremfærd #2 - 2015
Fremfærd er et fælles magasin fra KL og KTO, som sætter fokus på kommunernes fremtidige kerneopgaver ud fra forskellige perspektiver.
Indhold
Dette magasin er andet magasin fra fremfærd. Magasinet handler om kommunernes kerneopgaver og belyser temaet fra forskellige perspektiver. I bladet sætter en række forskere og konsulenter kerneopgavebegrebet i perspektiv, imens praktikere fortæller om arbejdet med kerneopgaven i hverdagen. I magasinet kan du læse følgende artikler:
- "Forstå kerneopgaven rigtigt". Artiklen handler om kerneopgavebegrebet. I artiklen kan du læse professor Peter Hasles tre bud på misforståelser, som han ofte møder i diskussionen om begrebet.
- "Forskere: Rehabilitering skal formidles bedre". I denne artikel kan du læse om kommunale erfaringer med hverdagsrehabilitering på ældreområdet. Artiklen tager udgangspunkt i et forskningsprojekt om mødet mellem medarbejder og borger i hverdagsrehabilitering.
- "En ny kontrakt mellem borgerne og fællesskabet". Denne artikel handler om Ergoterapeuternes formand Gunnar Gamborgs syn på kerneopgavebegrebet.
- "Kompetencerne skal flyde friere". Denne artikel handler om Ordherred Kommunes arbejde med beskæftigelse for borgere med særlige behov. I artiklen kan du læse om Frank på 32, som, inden han blev henvist til VASAC Odsherred, havde mistet troen på en fremtid indenfor arbejdsmarkedet.
- "Sæt kerneopgaven på dagsordenen". Artiklen handler om, hvordan man får gang i dialogen om kerneopgaven på arbejdspladsen og kommer med konkrete bud på, hvor man kan starte.
- "Varme hænder er ikke nok". I denne artikel giver næstformand i Akademikerne Ingrid Stage svar på, hvilken nytte de akademiske medarbejdere i kommunerne gør.
- "Fra sitting and waiting til walking and talking". Denne artikel handler om, hvordan fagligheden har fået nye betingelser på bibliotekerne i Tårnby og hvordan bibliotekerne har tilpasset sig disse.
- "Fælles indsats for klogere studievalg". Artiklen handler om, hvordan man på Espergærde Skole arbejder med at øge kendskabet til andre ungdomsuddannelser end gymnasiet gennem tættere samarbejde med erhvervsskole og erhversliv.
- "Kommunernes kerneopgaver - En fælles dagsorden". I denne artikel kan du læse om Fremfærds ambitioner og perspektiver på kerneopgavebegrebet.
- "Hjælp i første hug". Artiklen handler om Odense Kommunes kontaktcenter, som hjælper borgerne, som har problemer med selvbetjeningen på internettet.
- "Styrk samarbejdet om kerneopgaven". Denne artikel præsenterer et nyt videobaseret undervisningsforløb til alle kommunale arbejdspladser, som vil styrke deres arbejde med kerneopgaven.
- "Fornyelse i fællesskab". Denne artikel præsenterer en serie af værktøjer, som KL og KTO har udviklet til kommunale arbejdspladser, som gerne vil arbejde med kerneopgaven på nye måder.
- Magasinets sidste sider henviser til steder, hvor du kan læse mere om Fremfærd og præsenterer fakta om Fremfærd.