Implementering af MED-udvalg
Et velfungerende MED-udvalg og fokus på dokumentation af indsatsen øger arbejdsglæden
Indhold
Projekt arbejdsglæde, indflydelse og synlighed blev søsat på Socialpædagogernes kongres i 2008, og efterfølgende afsatte hovedbestyrelsen tre millioner kroner til gennemførelse af en række arbejdspladsprojekter.Interessen var enorm: I alt 126 projektansøgninger, og ud af dem udvalgte styregruppen de 28 projekter, som fik op til 100.000 kroner hver. Projekterne er gennemført i første halvår af 2010.
Fælles kendetegn for alle projekterne er, at de bygger på grundværdier som:
- Anerkendelse
- Åbenhed
- Faglighed
- Engagement
Det er disse fire værdier, der beskrives og er rygraden i "Det gode arbejde".
Projektet har haft til formål at få sat gang i processen med at få etableret et velfungerende MED-udvalg og sat fokus på vigtigheden af at bruge dokumentation som et aktivt arbejdsredskab til dels at synliggøre, beskrive og dokumentere den socialpædagogiske indsats, men også anvende dokumentation som et aktivt refleksionsredskab der er med til at styrke den faglige stolthed og dermed give arbejdsglæde og indflydelse på egen jobfunktion.
Konklusion
I projektrapporten fremgår bl.a.
MED har udviklet en personalepolitisk håndbog, som pt. er et dokument med ca. 20 forskellige retningslinjer, politikker og anbefalinger, som alle skal være med til at synliggøre, beskrive og dokumentere arbejdsmiljøet og dermed kan være den direkte anledning til også at tage ansvar for at være en aktiv medspiller i bestræbelserne på at videreudvikle på arbejdsmiljøet og dermed arbejdsglæden og indflydelse på eget arbejdsliv.
- MED-udvalget har sat sig som mål at kunne præsentere en færdig håndbog ultimo 2010.
- Vigtigt med flere dokumentationsmøder til at synliggøre, beskrive og dokumentere indsatsen.
- Det har vist sig at være en større og mere kompleks udfordring at skulle formidle det arbejde, der gøres i små grupper i en organisation som vores.
- Kommunikationsformer og det at arbejde med den strategiske kommunikation har været en ”uventet sidegevinst”.
- Det har været nødvendigt at arbejde målrettet med, hvordan vi skal kommunikere vores resultater ud til resten af medarbejdergruppen.