Pas på trinet - Nye opgaver og faldgruber, når du skifter ledelsesniveau
Når man taler om “god offentlig ledelse” under ét, bliver beskrivelsen ofte så generel, at mange ledere ikke kan genkende deres egen hverdag i det. Denne rapport tager afsæt i, at der findes væsensforskellige krav til ledelse på forskellige ledelsesniveauer i en offentlig organisation, og at det derfor kan være overraskende svært for ledere at bevæge sig fra ét niveau til et andet.
Indhold
Rapporten har til formål at undersøge dels hvad der kendetegner de forskellige ledelsesopgaver, dels hvilke særlige udfordringer ledere typisk oplever i overgangen fra et lavere ledelsesniveau. Formålet er således at give de ledere, der står foran eller midt i et skifte, et mere præcist billede af, hvad der kræves af dem på det nye ledelsesniveau, så de kan vurdere, dels om de har de nødvendige kompetencer, dels hvordan de skal udvikle og udøve ledelse for at lykkes på det nye niveau. Derudover er formålet at give alle ledere en bedre forståelse af sammenhængen i den samlede ledelseskæde – herunder ikke mindst, hvilket ledelsesrum der findes på niveauerne over og under deres eget. Dette vil kunne styrke både deres egen ledelse og sammenhængskraften i organisationen. Projektet går i dybden med fire forskellige ledelsesniveauer:
-
Leder: leder af medarbejdere
-
Chef: leder af ledere
-
Strategisk chef: leder af flere faglige enheder og ledelseslag
-
Direktør: topchef og medlem af organisationens øverste ledelse
Hæftet henvender sig til alle kommunale og regionale ledere og lederaspiranter – med særlig vægt på dem, der for nylig er skiftet mellem to ledelsesniveauer.
Metode
Rapporten er baseret på interviews med i alt 34 ledere i kommuner og regioner på de fire niveauer.