Få mere ud af trivselsmålingen - Gode råd til ledere om hele processen
Hovedformålet for en offentlig arbejdsplads er at levere ydelser af høj kvalitet på en effektiv måde – ikke at medarbejderne skal trives. Men de to ting er ikke hinandens modsætninger. Tværtimod er høj kvalitet i ydelserne en af de vigtigste kilder til stolthed og god trivsel.
Indhold
At måle trivsel på en arbejdsplads giver ikke blot et vigtigt billede af, ”hvordan medarbejderne har det", men også nyttig viden om arbejdspladsens muligheder for at realisere sine mål. Måling af trivsel blandt medarbejdere er altså en kilde til indsigt og dialog om udvikling og forbedring.
Det er en anledning og et redskab til at sætte fokus på trivsel, og dét kræver, at lederen helt fra begyndelsen tænker og bruger målingen sådan. Ved at tilrettelægge et sammenhængende forløb med klare mål. Ved at informere medarbejderne om målene og forløbet samt ved at sikre en reel involvering i både planlægning, fortolkning og dialogen om resultaterne. Dette er ikke en banal ledelsesopgave, og lederens professionelle håndtering af måling og dialog kan gøre forskellen på, om trivslen er øget, eller om konflikterne tværtimod spidser til.
Dette hæfte henvender sig direkte til ledere i kommuner og regioner, der har det lokale ansvar for at omsætte resultaterne fra en trivselsundersøgelse til øget trivsel. Hæftet introducerer nogle af de vigtigste ledelsesmæssige overvejelser. Hæftet bygger på eksisterende viden, som er målrettet og bearbejdet til netop målgruppes opgaver og udfordringer i forbindelse med trivselsmålinger.
Som led i dette arbejde har projektet afholdt et seminar med 16 ledere i målgruppen om deres erfaringer med ledelse af trivselsmålinger. Desuden er HR- og arbejdsmiljøkonsulenter i 18 kommuner og to regioner blevet interviewet om deres praksis i forhold til trivselsmålinger.