Aktionslæring i ledernetværk
Udvikling af den pædagogiske profession
Indhold
Rapporten er et resultat af et pilotprojekt, der har til formål at undersøge, hvordan et udsnit af pædagogiske ledere i København skaber synergi mellem deres pædagogfaglighed og strategisk ledelsespraksis, herunder hvordan aktionslæring bidrager til at skabe bedre forudsætninger for synergieffekt blandt dobbeltuddannede pædagogfaglige ledere.
Det er en grundlæggende antagelse i aktionslæringsmetoden, at de deltagende ledere i fællesskab skal handle, observere og reflektere med henblik på at understøtte det bedst mulige læringsudbytte. Denne antagelse bekræftes gentagende gange i vores datamateriale, og understreges af lederne som en af de væsentligste forudsætninger for udvikling af deres ledelsespraksis; deltagelse i et (refleksivt) ledernetværk.
Konklusion
Projektet indledtes med en interesse for at undersøge, hvordan institutionsledere skaber synergi mellem pædagogfaglighed og ledelsesfaglighed i udøvelsen af deres strategiske ledelsespraksis.
Med aktionslæringsmetoden som tilgang til kompetenceudvikling
for dobbeltuddannede ledere, fremtræder særligt to centrale
konklusioner i rapporten:
- Institutionsledernes strategiske ledelsespraksis fremtræder som en ikke italesat praksis. Aktionslæringsmetoden skaber et refleksivt rum, hvor ledernes ikke italesatte strategier bliver italesat. Italesættelsen synes dels at skærpe den strategiske ledelse, men skaber også grundlag for mere af den strategiske praksis.
- Synergien mellem det pædagogfaglige og ledelsesfaglige italesættes af de deltagende ledere som to uadskillelige enheder. I ledernes aktioner (for)bliver synergien mellem ledelsespraksis og kerneydelsen implicit og tavs viden.
Gennem analyserne af datamaterialet fremgår det, at lederne ikke adskiller eller søger at afgrænse det pædagogfaglige fra det ledelsesfaglige i deres ledelsespraksis. Det pædagogfaglige beskrives som en slags implicit og ubevidst baggrundsviden for deres ledelsesfaglige praksis.
Metode
Projektet ”Aktionslæring i ledernetværk” er gennemført med fire dobbeltuddannede ledere af dagtilbud i Københavns Kommune i perioden april 2011 - september 2011.
De deltagende ledere tilmeldte sig projektet via en invitation til projektet, som blev formidlet gennem deres respektive distriktsledere. Tilmelding til projektet skete via mail, hvor lederne blev bedt om at tilføje følgende oplysninger om dem selv:
- Lederuddannelse: Hvornår afsluttede du Diplom i Ledelse, eller hvor langt er du i dit uddannelsesforløb?
- Institutionen: Hvad er børne- og personalenormeringen, og er institutionen selvejende eller kommunal?
Der blev udbudt otte pladser til dobbeltuddannede ledere, dvs. ledere med en pædagogfaglig baggrund og overbygning med lederuddannelse.
Da vi fik flere tilmeldinger end projektets ramme kunne bære, blev de otte ledere udvalgt tilfældigt. Undervejs i forløbet var der et frafald blandt halvdelen af de tilmeldte ledere, og indsamlet data i forbindelse hermed er inddraget i analyserne af aktionslæringsmetoden i ledernetværk.