Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Ledelse

Aktionslæring i ledernetværk

Udvikling af den pædagogiske profession

Indhold

Rapporten er et resultat af et pilotprojekt, der har til formål at undersøge, hvordan et udsnit af pædagogiske ledere i København skaber synergi mellem deres pædagogfaglighed og strategisk ledelsespraksis, herunder hvordan aktionslæring bidrager til at skabe bedre forudsætninger for synergieffekt blandt dobbeltuddannede pædagogfaglige ledere.

Det er en grundlæggende antagelse i aktionslæringsmetoden, at de deltagende ledere i fællesskab skal handle, observere og reflektere med henblik på at understøtte det bedst mulige læringsudbytte. Denne antagelse bekræftes gentagende gange i vores datamateriale, og understreges af lederne som en af de væsentligste forudsætninger for udvikling af deres ledelsespraksis; deltagelse i et (refleksivt) ledernetværk.

Konklusion

Projektet indledtes med en interesse for at undersøge, hvordan institutionsledere skaber synergi mellem pædagogfaglighed og ledelsesfaglighed i udøvelsen af deres strategiske ledelsespraksis.

Med aktionslæringsmetoden som tilgang til kompetenceudvikling

for dobbeltuddannede ledere, fremtræder særligt to centrale

konklusioner i rapporten:

  • Institutionsledernes strategiske ledelsespraksis fremtræder som en ikke italesat praksis. Aktionslæringsmetoden skaber et refleksivt rum, hvor ledernes ikke italesatte strategier bliver italesat. Italesættelsen synes dels at skærpe den strategiske ledelse, men skaber også grundlag for mere af den strategiske praksis.
  • Synergien mellem det pædagogfaglige og ledelsesfaglige italesættes af de deltagende ledere som to uadskillelige enheder. I ledernes aktioner (for)bliver synergien mellem ledelsespraksis og kerneydelsen implicit og tavs viden.

Gennem analyserne af datamaterialet fremgår det, at lederne ikke adskiller eller søger at afgrænse det pædagogfaglige fra det ledelsesfaglige i deres ledelsespraksis. Det pædagogfaglige beskrives som en slags implicit og ubevidst baggrundsviden for deres ledelsesfaglige praksis.

Metode

Projektet ”Aktionslæring i ledernetværk” er gennemført med fire dobbeltuddannede ledere af dagtilbud i Københavns Kommune i perioden april 2011 - september 2011.

De deltagende ledere tilmeldte sig projektet via en invitation til projektet, som blev formidlet gennem deres respektive distriktsledere. Tilmelding til projektet skete via mail, hvor lederne blev bedt om at tilføje følgende oplysninger om dem selv:

  • Lederuddannelse: Hvornår afsluttede du Diplom i Ledelse, eller hvor langt er du i dit uddannelsesforløb?
  • Institutionen: Hvad er børne- og personalenormeringen, og er institutionen selvejende eller kommunal?

Der blev udbudt otte pladser til dobbeltuddannede ledere, dvs. ledere med en pædagogfaglig baggrund og overbygning med lederuddannelse.

Da vi fik flere tilmeldinger end projektets ramme kunne bære, blev de otte ledere udvalgt tilfældigt. Undervejs i forløbet var der et frafald blandt halvdelen af de tilmeldte ledere, og indsamlet data i forbindelse hermed er inddraget i analyserne af aktionslæringsmetoden i ledernetværk.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Janne Olsson
  • Stine Rahr Thomsen
Årstal
2011
Udgiver
Professionshøjskolen UCC
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Ledelse af borgerinddragelse

Væksthus for ledelse 2019
Lærebøger og værktøjer;

Lyt til ledelse

Væksthus for ledelse 2021
Lærebøger og værktøjer;

Kære leder! Dialog mellem medarbejdere og ledere om forventninger til god ledelse

Væksthus for Ledelse 2019
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank