Performances and perceptions of participation
Historisk set har det danske samfund langtfra forventet, at mennesker med udviklingshæmning skulle være aktivt deltagende i eget liv og i det omgivende samfund. Det modsatte er i høj grad gældende i dag. Men hvordan skal borgere med udviklingshæmning kunne navigere i rollen som både ekspert og værende afhængig af professionel styring?
Indhold
Muligheder for deltagelse blandt mennesker med udviklingshæmning kom for alvor på dagsordenen, da Danmark i 2009 ratificerede FN’s Handikapkonvention. I kølvandet på dette undersøger denne PhD-afhandling specifikt, hvordan beboeres muligheder for deltagelse udspiller sig i sammenspil med pædagogisk personale på botilbud. Særligt den modsætningsfyldte relation mellem beboer og personale sætter afhandlingen fokus på:
På den ene side har de offentlige myndigheder erklæret borgere med udviklingshæmning socialt og intellektuelt inkompetente i en grad, så de betragtes som værende afhængige af professionel støtte for at kunne fungere i hverdagen. På den anden side betragter det samme samfund dem som værende ressourcefulde og arbejder for, at de skal være socialt deltagende og kunne træffe valg i eget liv, hvilket forudsætter en vis intellektuel kompetence.
Spørgsmålet er således: Hvilken rolle spiller dette modsætningsfyldte forhold ift. understøttelsen af borgerens deltagelse i eget liv?