I særklasse - Inklusion og eksklusion i grundskolen
I denne skolehistoriske bog sætter forskere fra Aarhus Universitet fokus på, hvordan grundskolens form og indhold historisk har forholdt sig til de børn, der afviger fra normalen og derfor har svært ved at passe ind.
Indhold
I denne årbog for uddannelseshistorie belyser forskere fra Danmark, Norge og Sverige, hvordan man op gennem historien har håndteret udfordringerne med utilpassede børn i skolen, og de måder inklusion og eksklusion af bestemte grupper af skolebørn er foregået og italesat op igennem det 20. århundrede.
De tre første artikler omhandler danske forhold. Ellen Nørgaard skriver om den svagtbegavede elev i skolesammenhæng, mens Christian Ydesen behandler lærerbedømmelser og test i det 20. århundrede, og Bjørn Hamre analyserer problemforståelser og forskelssætninger i 1930'erne.
Det eugeniske tematik er omdrejningspunktet i de to skandinaviske bidrag. Thom Axelsson fra Sverige skriver om den svenske overlærer Manne Ohlanders studie af tatere, mens Eva Simonsen fra Norge behandler specialpædagogikken i den norske skole efter 1945. Endelig giver Søren Langager fra Danmark et tilbageblik på de sidste årtiers strømninger inden for specialundervisningen samt diagnosticeringer af børn.
Antologien indeholder følgende artikler:
- Den svagtbegavede elev - og vandringerne af Ellen Nørgaard
- Børn i særklasse - lærerbedømmelser og test i det 20. århundrede af Christian Ydesen
- Den yderste halespids - bekymring som dispositiv i skolens problemforståelse og forskelssætninger af Bjørn Hamre
- Tattare, hjälpklasser och intelligensundersökningar i den svenska folkskolan under tidigt 1900-tal af Thom Axelsson
- "Folkeskolens ytterste forpost" - en annen historie om den norske folkeskolen 1945-1970 af Eva Simonsen
- Kan man skælde ud på et "bogstavbarn"? - benævnelser af de anderledes børn gennem de senere årtier og adfærdsdiagnogernes genkomst af Søren Langager
- Milepæle i læreruddannelsen m.v. af Signe Holm-Larsen