At gøre en forskel - Socialt arbejde, socialarbejdere og marginaliserede børn og unge, 1945-
Ph.d.-afhandling om socialt arbejde, socialarbejdere og marginaliserede børn og unge fra efterkrigstiden til i dag.
Indhold
Denne Ph.d.-afhandling handler om socialt arbejde, socialarbejdere og marginaliserede børn og unge. Med særligt fokus på socialarbejderne undersøger afhandlingen, hvordan dette område af den sociale verden fungerer, og hvordan det har forandret sig eller er forblevet det samme fra efterkrigstiden til i dag.
I afhandlingens første del analyseres feltets egenlogik og fælles kategorier og taksonomier, institutionelle hierarkier, den sociale rekruttering til feltet, den kønslige arbejdsdeling og forskellige indtrædelsesmåder. I del III analyseres feltets tre dominerende kapitalformer som socialarbejder-, bureaukratisk og kulturel kapital og der fokuseres på betydningen af klassifikationskampe og symbolske revolutioner for feltets virkemåde. Afhandlingens del IV sætter fokus på relationen mellem socialarbejderen og barnet/den unge og indholdet i forskellige former for socialpædagogisk praksis. Endelig anlayseres i del V relationen mellem feltet for socialt arbejde med børn og unge og det bureaukratiske felts forandringer.
Metode
Afhandlingen tager udgagspunkt i Pierre Bourdieus sociologi og især begreberne habitus og felt. Empirisk er den funderet i livshistoriske interviews med 20 forskelligt positionerede socialarbejdere og i historiske og aktuelle dokumenter, herunder tre arkiver fra børneforsorgens centrale administration og ni arkiver fra forskellige institutioner, nedslag i faglige tidsskrifter mv.