Personligt lederskab
Det er vigtigt at tage personligt ejerskab for det psykiske arbejdsmiljø
Indhold
Projekt arbejdsglæde, indflydelse og synlighed blev søsat på Socialpædagogernes kongres i 2008, og efterfølgende afsatte hovedbestyrelsen tre millioner kroner til gennemførelse af en række arbejdspladsprojekter.Interessen var enorm: I alt 126 projektansøgninger, og ud af dem udvalgte styregruppen de 28 projekter, som fik op til 100.000 kroner hver. Projekterne er gennemført i første halvår af 2010.
Fælles kendetegn for alle projekterne er, at de bygger på grundværdier som:
- Anerkendelse
- Åbenhed
- Faglighed
- Engagement
Det er disse fire værdier, der beskrives og er rygraden i "Det gode arbejde”.
Botilbuddet Lyngsø er en lille arbejdsplads, som i forbindelse med indførelse af kommunalreformen, samt en udvidelse af personalegruppen, havde oplevet væsentlige ændringer gennem de sidste år.
I Lyngsø er der bl.a. sket ændringer i organisationsformen med hensyn til ledelsesstruktur og samarbejdsformer. Det betød, at der var flere administrative opgaver, der blev uddelegeret og at viften af samarbejdspartnere var blevet bredere.
Formålet med projektet var:
- At blive bevidste om egne ressourcer og vanskeligheder samt hele personalegruppens ressourcer og vanskeligheder, så de bliver i stand til at acceptere, respektere, bruge og udvikle egne og fælles kompetencer.
- At udvikle færdigheder, så der kan skelnes faglighed, personlighed og det private, og således blive i stand til at arbejde professionelt.
Konklusion
Af projektrapporten fremgår det bl.a. at:
- Vi har fået indsigt i, hvilke energilækager og hvilke energiindtag der kan påvirke vores personalegruppe, og at fokusere på det, der giver os energi frem for det, der tapper os.
- Ligeledes har vi lært om kommunikation – hvor vigtigt det er at være i dialog kontra diskussion. At vi skal benytte konfrontation frem for konflikt, hvilket udløser proaktiv som er lig med handlekraft. Modstykket er reaktiv, som får os til at aktivere forsvarsmekanismer.
I og med at projektet handler om personligt lederskab, er og vil der være stor forskel på, hvad vi hver især har fået mest ud af i forløbet.
Men ud fra de individuelle evalueringer kan vi konkludere:
- at vi alle personligt er blevet udfordret
- at vi alle har en opfattelse af at være blevet klogere på os selv og hinanden
- at vi mener at have fået nye redskaber til samarbejdet med hinanden og andre samarbejdspartner
- at vi har lært at tage os selv og hinanden alvorlige
- at vi alle er blevet bevidste om personlige kompetencer, færdigheder og vanskeligheder
- at vi alle er blevet bevidste om gruppens kompetencer, færdigheder og vanskeligheder (”gruppe-dyret”)
- at vi har lært at være mere tydelige i vores kommunikation
- at vi har fået indblik i, hvad der værdsættes i vores organisationskultur - og der hvor en organisation er levende, vil der altid opstå konflikter.