Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Arbejdsmiljø

Personligt lederskab

Det er vigtigt at tage personligt ejerskab for det psykiske arbejdsmiljø

Indhold

Projekt arbejdsglæde, indflydelse og synlighed blev søsat på Socialpædagogernes kongres i 2008, og efterfølgende afsatte hovedbestyrelsen tre millioner kroner til gennemførelse af en række arbejdspladsprojekter.

Interessen var enorm: I alt 126 projektansøgninger, og ud af dem udvalgte styregruppen de 28 projekter, som fik op til 100.000 kroner hver.  Projekterne er gennemført i første halvår af 2010.

Fælles kendetegn for alle projekterne er, at de bygger på grundværdier som:

  • Anerkendelse
  • Åbenhed
  • Faglighed
  • Engagement

Det er disse fire værdier, der beskrives og er rygraden i "Det gode arbejde”.
Botilbuddet Lyngsø er en lille arbejdsplads, som i forbindelse med indførelse af kommunalreformen, samt en udvidelse af personalegruppen, havde oplevet væsentlige ændringer gennem de sidste år.

I Lyngsø er der bl.a. sket ændringer i organisationsformen med hensyn til ledelsesstruktur og samarbejdsformer. Det betød, at der var flere administrative opgaver, der blev uddelegeret og at viften af samarbejdspartnere var blevet bredere.

Formålet med projektet var:

  • At blive bevidste om egne ressourcer og vanskeligheder samt hele personalegruppens ressourcer og vanskeligheder, så de bliver i stand til at acceptere, respektere, bruge og udvikle egne og fælles kompetencer.
  • At udvikle færdigheder, så der kan skelnes faglighed, personlighed og det private, og således blive i stand til at arbejde professionelt.

Konklusion

Af projektrapporten fremgår det bl.a. at:

  • Vi har fået indsigt i, hvilke energilækager og hvilke energiindtag der kan påvirke vores personalegruppe, og at fokusere på det, der giver os energi frem for det, der tapper os.
  • Ligeledes har vi lært om kommunikation – hvor vigtigt det er at være i dialog kontra diskussion. At vi skal benytte konfrontation frem for konflikt, hvilket udløser proaktiv som er lig med handlekraft. Modstykket er reaktiv, som får os til at aktivere forsvarsmekanismer.

I og med at projektet handler om personligt lederskab, er og vil der være stor forskel på, hvad vi hver især har fået mest ud af i forløbet.

Men ud fra de individuelle evalueringer kan vi konkludere:

  • at vi alle personligt er blevet udfordret
  • at vi alle har en opfattelse af at være blevet klogere på os selv og hinanden
  • at vi mener at have fået nye redskaber til samarbejdet med hinanden og andre samarbejdspartner
  • at vi har lært at tage os selv og hinanden alvorlige
  • at vi alle er blevet bevidste om personlige kompetencer, færdigheder og vanskeligheder
  • at vi alle er blevet bevidste om gruppens kompetencer, færdigheder og vanskeligheder (”gruppe-dyret”)
  • at vi har lært at være mere tydelige i vores kommunikation
  • at vi har fået indblik i, hvad der værdsættes i vores organisationskultur - og der hvor en organisation er levende, vil der altid opstå konflikter.

Metode

Konsulentbistand, undervisning indeholdende en række forskellige kollektive og individuelle processer.
Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Botilbuddet Lyngsø
Årstal
2011
Udgiver
Socialpædaægogernes Landsforbund
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Personligt lederskab

Socialpædaægogernes Landsforbund 2011
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Arbejdspladsudvikling i Center Basen

CASA 2011
Lærebøger og værktøjer;

Social kapital i organisationer - Ledelse, kommunikation og samarbejde

Dansk Psykologisk Forlag, 319 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank