Når grænserne udfordres - Arbejdsbelastninger og pædagogiske udfordringer i specialpædagogiske boenheder
Konflikter med beboerne er en stor psykisk belastning for de ansatte på bosteder for voksne med udviklingsforstyrrelser. En afklaring omkring den pædagogiske linje vil hjælpe, viser denne rapport fra AKF og Aarhus Universitet.
Indhold
Denne rapport omhandler resultaterne af en undersøgelse af sammenhænge mellem socialpædagogik, konflikthåndtering og psykisk belastning i boenheder for mennesker med udviklingshæmning og udviklings- og adfærdsforstyrrelser.
Undersøgelsen kombinerer et arbejdsmiljøperspektiv og et socialpædagogisk perspektiv og forsøger at identificere en eventuel sammenhæng mellem personalets psykiske belastning og de anvendte pædagogiske metoder.
Det er almindeligt anerkendt inden for det socialpædagogiske område, at der er tale om en særskilt vanskelig pædagogisk opgave, at man som socialpædagogisk medarbejder er usikker på, hvordan man skal forholde sig til beboernes udfordrende adfærd og de konflikter, der opstår mellem beboere og personale, og at personalet inden for disse boenheder er blandt de mest psykisk belastede personalegrupper inden for omsorgsarbejdet.
Formålet er således at formulere principper for den pædagogiske indsats, der på en og samme tid:
- forbedrer det psykiske arbejdsmiljø i boenhederne, idet en større viden om, hvordan man kan håndtere udfordrende adfærd, giver personalet større tryghed, når de opstår
- forebygger magtanvendelse og overgreb, idet personalet via en bedre forståelse af problemerne bliver i stand til at forebygge konflikters opståen og finde alternative metoder til konflikthåndtering.
Konklusion
Forfatterne konkluderer, at der er problemer i form af psykisk arbejdsbelastning og i det pædagogiske grundlag for arbejdet med mennesker med svære udviklings- og adfærdsforstyrrelser, og at disse problemer er uadskilleligt forbundet med hinanden. En forbedring af det teoretiske grundlag for det socialpædagogiske arbejde med denne målgruppe, som i højere grad gør det muligt at forstå beboernes reaktioner, vil således umiddelbart kunne fjerne en betydelig del af den psykiske belastning. Man kan samtidig formode, at det ville kunne ændre de pædagogiske principper på en måde, som kunne påvirke konflikternes hyppighed og indhold.
Der er tale om grundlæggende problemer i den dominerende forståelse af beboernes problemer og den støtte, de har behov for. Dette gennemgående problem inden for området peger på et behov for en teoretisk såvel som en praktisk-eksperimentel indsats, som kan stille kritiske spørgsmål til udbredte paradigmer og vise nye veje for den pædagogiske praksis. Dette problem kan ikke løses alene gennem en større informations- og efteruddannelsesvirksomhed blandt personalet.
Metode
Undersøgelsen blev gennemført i fem boenheder for voksne, beliggende i forskellige regioner.
Undersøgelsen bygger intensive kvalitative studier af udvalgte dele af bomiljøerne gennem deltagende observationer af dagligdagen, individuelle interview med medarbejdere og ledelsesrepræsentanter og fokusgruppegruppeinterview med medarbejdere. Derudover blev der gennemført en spørgeskemaundersøgelse, som var rettet mod samtlige medarbejdere på de fem boenheder.