Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Arbejdsmiljø

Arbejdspladsudvikling i Center Basen

Forbedring af arbejdsmiljøet på socialpædagogiske arbejdspladser

Indhold

Projektet er gennemført på Center Basen i Århus Kommune og har haft til hensigt at skabe et godt arbejdsmiljø, høj trivsel og lavt sygefravær.

Udgangspunktet har været, at et godt arbejdsmiljø og ansatte, der trives i deres arbejde, ikke alene giver lavere fravær og mindre personaleomsætning, men også bedrer kvaliteten i ydelserne og giver mere tilfredse brugere. Således vil arbejdspladsudviklings(APU)-processen have en positiv effekt på det pædagogiske arbejde og hermed også på brugerne.

Konklusion

Evalueringen peger på, at aktiviteterne og APU-processen som helhed har skabt resultater, der lever op til forventningerne. Især elementerne i virksomhedens sociale kapital (samarbejde, anerkendelse og ledelsesforhold) findes styrket. Evalueringen peger desuden på, at projektet har medvirket til, at medarbejderne på Center Basen er bedre rustet til at imødegå forandringer positivt.

Konkret har APU-projektet været baseret på følgende principper:
• Helhed i indsats, der kombinerer arbejdsmiljø, trivsel og det daglige arbejde
• Ledelse og medarbejdere viser gensidigt tillid og anerkender hinandens roller
• Handling kræver dialog, prioritering, vilje og fællesskab i løsning af opgaverne
• Inddragelse og dialog er nødvendig – men det skal føre til konkrete og synlige resultater
• Synliggørelse i fællesskab af de små og store skridt i processen mod løsning af de stillede mål.

Principperne findes at være anvendt og omsat i tilfredsstillende grad i APU-processen.

Metode

Center Basen er placeret i Driftsområdet for Forsorg og Misbrug under Socialforvaltningen i Århus Kommune. I projektet deltager hele personalet (52 personer) i Center Basen, fordelt på i alt 13 forskellige enheder/arbejdssteder, der omfatter: En række boformer, aktivitetssteder, væresteder, opsøgende gadearbejde og bostøttearbejde for særligt socialt udsatte.

Med afsæt i bl.a. interview af medarbejdere med sygefravær og langtidsfriske blev der udviklet et målrettet spørgeskema, som 91 % af medarbejderne besvarede ved projektets start.

På en fælles startkonference blev styrker og svagheder indkredset, og handlingsplaner blev skitseret. Bottom-up aktiviteter blev iværksat lokalt og fælles for Center Basen. I hele forløbet har arbejdet været båret af stort medarbejderengagement. Fremdriften i løsning af stillede mål blev synliggjort og debatteret på efterfølgende statusmøder afholdt kvartalsvis og med deltagelse af hele medarbejderstaben. Forslag til nye indsatser fælles for Center Basen blev successivt godkendt på fællesmøderne. Lokalt blev der arbejdet med de særlige forhold, som spørgeskemaundersøgelsen havde indkredset.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • CASA - Center for Alternativ Samfundsanalyse
Årstal
2011
Udgiver
CASA
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Arbejdspladsudvikling i Center Basen

CASA 2011
Lærebøger og værktøjer;

Virksomhedens sociale kapital – hvidbog

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø 2008
Undersøgelser og evalueringer;

Arbejdsmiljø - En undersøgelse af socialpædagogers arbejdsmiljø

Socialpædagogernes Landsforbund, 97 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank