Et kønsopdelt arbejdsmarked
I denne rapport kan du tilegne dig grundig viden om kønsopdelingen på det danske arbejdsmarked og i uddannelsessystemet.
Indhold
Med denne rapport fra SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd – er formålet at kortlægge omfanget af samt udviklingen i kønsopdelingen på det danske arbejdsmarked og i uddannelsessystemet, de to køns sektor- og branchemobilitet samt deres overgang fra uddannelse til arbejdsmarked. Derudover giver undersøgesen et indblik i, hvilke konsekvenser der er af kønsrolleopdelingen på arbejdsmarkedet samt hvilke forklaringer, der findes på denne kønsopdeling.
Rapporten er bygget op omkring følgende kapitler:
- Kapitel 1: kapitlet opridser undersøgelsens hovedresultater. Der redegøres derefter kort for undersøgelsens data og metode. Dernæst præsenteres en sammenfatning.
- Kapitel 2: kapitlet beskriver først undersøgelsens formål og indhold. Dernæst beskrives de data og den metode, der er anvendt i undersøgelsen.
- Kapitel 3: kapitlet giver en indsigt i de negative konsekvenser, der kan være forbundet med at have et kønsopdelt arbejdsmarked. Først skitseres samfundsmæssige konsekvenser af kønsopdelingen og dernæst konsekvenser på individniveau.
- Kapitel 4: kapitlet skitserer et udpluk af mange forskellige forklaringer på et kønsopdelt arbejdsmarked.
- Kapitel 5: kapitlet kortlægger det kønsopdelte danske arbejdsmarked med afsæt i de nyeste tilgængelige data, der p.t. er fra 2013. Derudover belyses udviklingen i kønsopdelingen over de seneste to årtier.
- Kapitel 6: kapitlet undersøger nærmere, i hvor høj grad beskæftigede kvinder og mænd er mobile mellem sektorer og brancher.
- Kapitel 7: kapitlet kortlægger omfanget af og udviklingen i kønsopdelingen i uddannelsessystemet.
- Kapitel 8: Den horisontale kønssegregering på arbejdsmarkedet har ikke ændret sig nævneværdigt i de seneste to årtier. Kønsopdelingen på udvalgte uddannelsesretninger er imidlertid blevet reduceret i samme periode. Dette afsluttende kapitel undersøger, om en medvirkende årsag til dette tilsyneladende paradoks kan være, at kvinder og mænd, trods samme uddannelsesmæssige baggrund, systematisk placerer sig forskelligt på arbejdsmarkedet.
Konklusion
Følgende er hovedresultaterne af undersøgelsen af det kønsopdelte arbejdsmarked:
- Det danske arbejdsmarked er kønsopdelt horisontalt, dvs. at kvinder og mænd er forskelligt fordelt på sektorer og brancher. Mænd udgør fortsat flertallet af de beskæftigede i den private sektor, mens kvinder udgør majoriteten af de ansatte i den offentlige sektor. Den horisontale kønsopdeling er ikke reduceret nævneværdigt i de sidste 20 år.
- Det danske arbejdsmarked er også kønsopdelt vertikalt: Mænd er placeret højere i stillingshierarkiet end kvinder. Den vertikale kønsopdeling ser ud til at være blevet mindre i de sidste 20 år.
- Generelt betragtes det danske arbejdsmarked som fleksibelt med en stor grad af mobilitet mellem job. Denne mobilitet forekommer dog kun i meget begrænset omfang mellem sektorer.
- Et kønsopdelt uddannelsesvalg er en af flere forklaringer på det kønsopdelte arbejdsmarked: Mere og længere uddannelse til især kvinder og dermed en mere ligelig kønsfordeling på uddannelsesniveauer i de sidste 20 år bidrager til at forklare, at den vertikale kønsopdeling på arbejdsmarkedet er blevet mindre over tid.
- Kønsfordelingen på uddannelsesretninger inden for især de erhvervsfaglige og de mellemlange, videregående uddannelser er blevet lidt mere ligelig over tid.
- Udviklingen i retning af lidt mere ligelig kønsfordeling inden for enkelte uddannelsesretninger fører ikke til en mindre grad af horisontal kønsopdeling på arbejdsmarkedet.
- Det kønsopdelte arbejdsmarked kan have nogle negative konsekvenser for samfundet og for den enkelte. Kønsopdelingen kan føre til, at knappe ressourcer ikke udnyttes optimalt, hvilket kan forøge risikoen for, at der opstår arbejdskraftmangel og skævt fordelt ledighed. Desuden kan kønsopdelingen bidrage til at begrænse udbuddet af oplevede job- og uddannelsesmuligheder for den enkelte.
Metode
Hvis du er interesseret, kan du læse om undersøgelsens data og metode i både kapitel 1 (kort beskrivelse) og 2 (grundig gennemgang).