Vores hjem - Børnenes Stemme
I dette katalog kan du læse om de tanker, ønsker og idéer børn og unge, som selv bor på døgninstitution, har til, hvordan et nyt børnehjem skal se ud.
Indhold
Børnenes Stemme er lavet på baggrund af samtaler og interviews med børn og unge, og har til formål at bruge den viden og de erfaringer, som børnene og de unge har til af udviklingen af en ny type børnehjem.
Kataloget er inddelt i tre hovedafsnit:
- Første afsnit giver en kort anonym beskrivelse af børnene og de unge fra Dyrhaven og Hyblerne.
- Andet afsnit præsenterer de værdier, som børnene synes, at et børnehjem skal bygges på.
- Tredje afsnit beskriver børnenes og de unges konkrete tanker og drømme i forhold til konkrete rum.
Konklusion
Der bor otte børn i Dyrhaven og seks unge i Hyblerne. Børnene og de unge er fra fem til 20 år gamle. Børnene og de unge er forskellige, men har alle en opvækst præget af svigt, som betyder, at de har forskellige adfærdsmæssige, sociale og psykiske problemer. Børnene og de unge er sårbare, men har også ressourcer og udviklingspotentialer. Fælles for dem alle er, at de drømmer om et "almindeligt familieliv" og har behov for at blive modtaget med varme på børnehjemmet.
Nuværende og tidligere børn og unge fra Dyrhaven har formuleret tre værdier, som de mener, at det nye børnehjem skal bygge på: Mere hjem, større stolthed og flere fællesskaber. Mere hjem betyder, at børnehjemmet skal ligne mere et hjem og mindre en institution. Det betyder blandt andet, at bygningen skal ligne en mellemting mellem en patriciervilla og et feriehus, at der skal være mulighed for at indrette med børnenes egne ting og at der skal være en hjemlig atmosfære. Mere stolthed betyder, at børnene ønsker at bo et sted, der giver dem værdighed og at de har noget attraktivt at byde i deres relation til omverdenen. Børnene ønsker flere attraktioner på børnehjemmet og normalitet forstået på den måde, at børnehjemmet ikke ligner en institution. Flere fællesskaber betyder, at børnene ønsker at bo et sted, hvor der er mulighed for forskellige aktiviteter i forskellige rum. Eksempelvis mulighed for at være sammen i mindre grupper, plads til familiebesøg og larme/stille rum.
Børnene ønsker unikke værelser, hvor de har mulighed for at sætte deres eget præg. De ønsker værelser, som ligger forskudt af hinanden og ikke på en lang gang. Børnene ønsker også mulighed for flere aktiviteter på værelserne og plads til at have spisende og overnattende gæster. Børnene ønsker sig rum til fire forskellige former for samvær: Rum til mindre grupper, alene-steder, samvær med familie og venner og plads til alle. Børnene har også en række forslag til steder til forskellige aktiviteter som: kreativitet, filmaftener, musik, x-box, TV, idræt og puderum til "vilde aktiviteter". Udenfor ønsker børnene blandt andet plads til: klatrevæg, trampolin, dyr, legeplads og bålplads. Slutteligt ønsker børnene en form for samtalekøkken, hvor køkken og spiserum er et sammenhængende rum.
De unge ønsker ligeledes at have mulighed for at sætte deres eget præg på deres værelser. Samtidigt ønsker de, at deres værelser ligner mere lejligheder, da de ser deres værelse som deres hjem og resten som fællesarealer. De unge ønsker helt selv at bestemme, hvordan deres værelser ser ud. Desuden betyder det meget for dem, at de kan være uforstyrrede på deres værelser. De unge ønsker opholdsrum til mindre grupper og et fælles opholdsrum. De ønsker, at rummene skal ligne "almindelige" hjem. De unge ønsker sig deres eget te-køkken, dele-køkkener med andre unge og et voksen-køkken, hvor medarbejderne laver mad en gang om ugen. De unge drømmer om at have spiseplads på deres eget værelse, men også et fælles spiserum.