Vold mod børn - Hovedrapport
Denne rapport kortlægger omfanget af vold og mishandling mod børn og unge i Danmark.
Indhold
Dette er fjerde og sidste rapport i et større projekt om vold mod børn og unge i Danmark. Rapporten præsenterer og sammenfatter resultaterne fra tre delundersøgelser.
Rapporten belyser:
- Omfanget af vold mod og mishandling af børn og unge i hjemmet og deres lokalmiljø
- Konsekvenserne af mishandling på kort og på langt sigt
- Praksis blandt fagfolk, der arbejder med førskolebørn, herunder forhold, der gør det vanskeligt at opdage og underrette om vold
- Barrierer for opsporing og underretning på organisatorisk niveau.
Rapporten bidrager desuden til at synliggøre voldens forskellige udtryk. Dette gøres gennem belysning af tre aspekter af emnet vold mod børn og unge. Det første aspekt er omfanget, hvor rapporten giver viden om udbredelsen af vold mod unge i familien i Danmark. Det andet aspekt er mishandling og det tredje aspekt er fagfolks praksis i forhold til mistanke og viden om vold mod førskolebørn.
Konklusion
- Undersøgelsen om vold mod unge viser, at en femtedel af de unge har været udsat for fysisk vold fra deres forældre inden for de seneste 12 måneder.
- Undersøgelsen om vold mod unge viser, at nogle unge er mere voldsudsatte end andre. Der findes en særlig voldsudsat gruppe, som både er udsat for vold over en lang periode og i flere relationer (både fra forældre og fra andre unge).
- Undersøgelsen af mishandling i barndommen viser desuden, at der for personer, der som børn har været udsat for fysisk mishandling, på længere sigt er en overhyppighed af selvmordsovervejelser og posttraumatiske stressreaktioner.
- Undersøgelsen peger samlet set på, at vold er tabuiseret og svært at tale om. Blandt unge 8.-klasses-elever, der oplever vold, taler kun en tredjedel med nogen om det. Også fagfolk har svært ved at se og tale om vold.
Hovedrapporten udstikker på baggrund af konklusionerne en række anbefalinger for at mindske omfanget af vold og mishandling af børn og unge.
Metode
Rapporten baserer sig på en vifte af metodiske tilgange af spørgeskemaundersøgelse, kvantitativ metode, kvalitative interview, kvalitativ metode, Evaluering indgår i det samlede design for at afdække den komplekse problemstilling. Metoderne er valgt ud fra deres evne til at afdække forskellige dele af problematikken.