Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

VIDA-forskningsrapport 4: Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud - modelprogram. Forandring og effekt

VIDA-projektet belyser spørgsmålet om, hvordan dagtilbuddene bedst tager hånd om socialt udsatte børn. Der fokuseres i den forbindelse på at undersøge, om VIDA kan øge dagtilbudskvaliteten på måder, så deltagelsen i dagtilbud fremmer udsatte børns trivsel og læring her og nu og senere i livet. Denne rapport opsummerer resultaterne af analysen af effekter af VIDA-modelprogrammerne.

Indhold

Konklusion

VIDA har en effekt på alle børn – ift. trivsel og socio-emotionel udvikling, (ikke kognitive læring), men det er ikke sådan, at programmet i særlig grad løfter de udsatte børn.

• VIDA gør en positiv forskel, især hvad angår den organisatoriske læring i form af målrettet og systematisk arbejde med forandring af pædagogisk praksis. Gennem det to-årige projektforløb er dagtilbuddenes arbejde blevet klart mere vidensbaseret, målrettet og systematisk, og den pædagogiske indsats er blevet fornyet i langt de fleste VIDA-dagtilbud. Casestudiet viser at VIDA ligeledes en positiv forskel i forbindelse med nye former for forældresamarbejdet, som også tages godt imod af forældrene.

De igangsatte forandringsprocesser har givet positive effekter på flere områder af alle børns social-emotionelle udvikling og trivsel. Der er derudover en særskilt positiv effekt af VIDA-Basis for børn af anden etnisk baggrund, idet kammeratskabsproblemer for disses børns vedkommende er mindsket signifikant gennem indsatsen, en effekt der ikke kan konstateres blandt de etnisk danske børn.

• Der er derudover en særkilt positiv effekt af VIDA-Basis+ for børn fra lavindkomstfamilier, idet kammeratskabsproblemer for disse børn er mindsket signifikant gennem indsatsen.

• VIDA-Basis+-forældremodelprogram har også haft positiv effekt på en ud af de fem dimensioner på socio-emotionelle udvikling, der er undersøgt, hvor forældreinvolvering har vist sig at have signifikant effekt i reducering af adfærdsproblemer hos involverede børn.

• Overraskende har der ikke vist sig de forventede effekter på børnenes kognitive læring, ligesom der heller ikke er fundet særlige effekter af modelprogrammerne, hvad angår de mest udsatte børn.

Forfatter
  • Bente Jensen
Årstal
2013
Udgiver
VIDA-projektet, Aarhus Universitet, 68 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank