Usynlige børn i risikozonen - En pædagogisk håndbog om udsatte børn
Det kan være vanskeligt at bryde konsekvenser af en social arv gennem daginstitutioners almindelige praksis i hverdagen, da de pædagogiske redskaber, som man bruger i forhold til almindeligt fungerende børn, ikke gavner de udsatte børn, fordi de ikke fokuserer på udsatte børns behov.
Indhold
Du kan i denne bog læse en beskrivelse af de 12 mest oversete og udsatte grupper børn, som man møder i dag i daginstitutioner og skoler.
Bogens formål er at støtte de professionelles faglighed og udvikle de underprioriterede kompetencer, fordi de professionelle tit er de eneste, der kan spotte og afhjælpe de udsatte børn. Bogen sætter fokus på tre elementer: problemets omfang, barnets signaler og de anvendelige arbejdsmetoder. Den vedrører også tre forskellige indfaldsvinkler: familien, undervisningsperspektivet og pædagogikken, som på hver deres måde giver et bidrag til forståelsen af, hvordan og under hvilke betingelser det pædagogiske arbejde med disse børn skal forstås.
Bogen henvender sig særligt til pædagogerne, lærere, studerende og familiemedlemmer.