Unges livsvilkår - Muligheder, risici og professionelle udfordringer
Du kan i denne bog læse om nogle af de udfordringer, som unge møder i overgangen fra barn til voksen.
Indhold
Du kan i denne bog læse om blandt andet unges identitetsdannelse, de professionelles mulighed for at løfte den sociale og pædagogiske opgave, medialiseringen af de unges verden samt den rolle, der fra politisk hold er tiltænkt de unge som konkurrencesamfundets spydspidser.
Bogen kommer også ind på problemstillinger, der gør sig gældende for forskellige grupper af unge i udsatte positioner. Hvad sker der for eksempel, når en ung, der er i kontakt med de sociale myndigheder, fylder 18 år og bliver myndig? Hvordan oplever drenge med minoritetsetnisk baggrund skolen? Og hvilken rolle kan interesseorganisationer spille for en ung med handicaps identitet?
Bogen indeholder følgende artikler:
- Pernille Dalmar: Et juridisk perspektiv på overgangen fra barn til voksen
- Vibe Larsen og Üzeyir Tireli: De måske kvalificerede - om uddannelsesparathed og frasorteringen af de ikke-kvalificerede
- Jan Jaap Rothuizen: Professionsidentitet i svæv
- Frank Bylov og Bo Morthorst Rasmussen: Medskabende samarbejde - et svar på de nye udfordringer?
- Inge Storgaard Bonfils: Unge i handicaporganisatiner - et identites- og interessepolitisk perspektiv
- Kira Saabye Christensen, Christoffer Dejgaard og Üzeyir Tireli: Underkendelse, anerkendelse og udsatte positioner i folkeskolen
- Mimi Petersen: Unge flygtninges oplevelser af andetgørelse.
- Søren Bøjgård: Unge pigers søgen efter identitet - veje væk fra marginalisering
- Ole Christiansen og Steen Søndergaard: Unge og medialiseringen
- Christian Sandbjerg Hansen: Ungdomsklubbernes og gadeplansarbejdets historie og aktualitet
- Anette Schleicher: Unge mellem muligheder og begrænsninger
- Gundi Schrötter Johannsen: Passageproblematikker som vilkår i en flydende modernitet; Unges identitetsstrategier