Unge som erfaringseksperter
Flere og flere peger på, at vi er nødt til at lytte mere til de unge, hvis kurven skal knækkes og antallet af udsatte unge bringes ned. I dette inspirationshæfte kan du læse om den metode, Socialt Udviklingscenter SUS har udviklet til at involvere unge med brugererfaring som ligeværdige eksperter.
Indhold
De udsatte unges stemmer rummer vigtig viden, som skal fylde på lige fod med viden fra praksis og forskning. Det er der behov for, hvis vi skal finde nye løsninger, der skaber bedre vilkår for udsatte unge. Der er også bred enighed om, at involvering af unge i udsatte positioner er en nødvendighed for at skabe indsatser og rammer, som de kan vokse og trives i. Ofte er der dog fokus på den enkeltes involvering i ’egen sag’. Dette inspirationshæfte sætter i stedet fokus på kollektiv involvering af de unge, som skal give dem adgang til indflydelse på den viden, de rammer og de indsatser, som påvirker deres liv og deres muligheder.
Inspirationshæftet indeholder en metode til at involvere udsatte unge i at skabe fælles valid viden på baggrund af deres konkrete erfaringer. Metoden beskriver fire grundlæggende principper for involvering: At forskyde magten, at gå fra fortælling til viden, at samskabe og at skabe gennemsigtighed i processen.
Desuden bliver der beskrevet fire faser i en involveringsproces: Fra forberedelse over vidensudvikling med unge, til kollektiv vidensudvikling, hvor flere slags viden bliver bragt ligeværdigt i spil, og til sidst fokusering og handling. For hver fase beskrives en række centrale elementer, som det er vigtigt at være opmærksom på.
Inspirationshæftet har særligt fokus på unge, men metoden kan bruges i indflydelsesprocesser med mennesker i andre aldersgrupper og udsatte positioner. Det er udarbejdet i forlængelse af Socialt Udviklingscenter SUS og Bikubenfondens publikation ”Ung mellem anbringelse og eget hjem”, som er skrevet på baggrund af viden skabt i en proces, der involverede de unge. I inspirationshæftet ”Unge som erfaringseksperter” er der vi løbende eksempler fra den proces.