Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Unge med selvskadende adfærd

I temaet "Unge med selvskadende adfærd", som er en del af Socialstyrelsens vidensportal om udsatte børn og unge, kan du finde aktuel viden om emnet. Temaet fokuserer på forskellige former for selvskadende adfærd, herunder både direkte og ikke-suicidal selvskade.

Indhold

Socialstyrelsen definerer selvskadende adfærd som adfærd, hvor en person intentionelt påfører sig selv psykisk eller fysisk skade. Temaet om unge med selvskadende adfærd er opdelt i to kategorier; Indsatser og Baggrundsviden. Under Indsatser finder du to artikler, der beskriver to forskellige indsatser til at hjælpe børn og unge med selvskadende adfærd. Under Baggrundsviden kan du blandt andet finde viden om omfanget af selvskadende adfærd samt risiko- og beskyttelsesfaktorer.  

'Indsatser' indeholder følgende:

  • Mentaliseringsbaseret terapi. Denne artikel beskriver terapiformen kaldet mentaliseringsbaseret terapi. Formålet med denne terapiform er at øge individets mentaliseringsevne, for dermed at kunne mindske den selvskadende adfærd.
  • Dialektisk adfærdsterapi. Du kan i denne artikel læse om en intensiv behandlingsform, hvor der både arbejdes individuelt og i grupper. Formålet med terapiformen er at støtte en klient i at regulere ekstreme følelser, som kan resultere i selvskadende adfærd.

'Baggrundsviden' indeholder følgende:

  • Definition. Her finder du den definition af selvskadende adfærd, som temaet tager udgangspunkt i.
  • Målgruppe. Her beskrives temaets målgruppe.
  • Omfang. På baggrund af en række undersøgelser belyser denne artikel omfanget af selvskadende adfærd blandt unge i Danmark.
  • Risiko- og beskyttelsesfaktorer. Denne artikel peger henholdsvis på faktorer, der kan øge risikoen for selvskadende adfærd samt på en række faktorer, der kan være beskyttende for selvskadende adfærd.
  • Aktører, ansvar og roller. Artiklen beskriver de forskellige aktører, der bidrager til forløb for børn og unge med selvskadende adfærd i henhold til fire forskelligartede indsatser.
  • Litteratur. Her finder du en samlet litteraturliste fra en systematisk søgning på temaet Unge med selvskadende adfærd.
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Vidensportal om udsatte børn og unge
Årstal
2016
Udgiver
Socialstyrelsen
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Læs mere

Se også

Selvskadende adfærd blandt unge mellem 13-19 år. Del 1: Medicinforgiftning, støtte, mistrivsel og forældres skilsmisse

Center for Selvmordsforskning, 66 sider 2013

Hvad er god behandling af selvskadende adfærd hos primært unge med psykiatriske lidelser?

Center for Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland 2009

Når livet gør ondt - Om selvskadende adfærd blandt unge

Turbine, 171 sider 2015
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank