Unge med særlige behov
Om konkrete pædagogiske værktøjer til at støtte sårbare unge, når de skal gennemføre en ungdomsuddannelse.
Indhold
Hvordan kan man tilpasse en almindelig skolehverdag til et barn med særlige behov, uden at det vælter klassens hverdag, eller påfører lærere og pædagoger mange timers ekstra forberedelse?
Flere og flere elever har brug for ekstra støtte, hvis de skal kunne gennemføre deres ungdomsuddannelse. Mange er særligt sårbare, fordi de har været udsat for mobning, har diagnoser eller af andre grunde føler sig anderledes. Bogen beskriver en række udbredte diagnoser, og der er fokus på både de særlige vanskeligheder og de særlige styrkesider, som unge med diagnoser har. Med den rette hjælp og pædagogik er der stor sandsynlighed for, at også sårbare unge vil kunne klare deres skolegang på næsten normale vilkår, men det kræver blandt andet, at uddannelsesstederne møder dem med imødekommenhed, fleksibilitet og forståelse. Unge med særlige behov giver de professionelle konkrete pædagogiske værktøjer, de kan bruge til at støtte sårbare unge i at udvikle mestringsstrategier, så deres selvværd og oplevelse af sammenhæng øges. Metoden er dels personlig vejledning gennem mentorordninger og den gode samtale, dels en særligt tilrettelagt pædagogik, hvor blandt andet klasseledelse, miljøstrukturerende metoder og en tilpasset didaktik indgår.