Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Udvikling af tre kvalitetsudviklingsværktøjer. Redegørelse for baggrund og metode - i forhold til udarbejdelsen af de tre kvalitetsvurderingsskemaer

Dette projekt har til formål at etablere viden om kvalitet på specialskolerne og udvikle kvalitet på skolerne.

Indhold

Dette projekt rummer flere dele: Først er der gennemført et review af den internationale forskning om kvalitet på specialskoler, dernæst er der gennemført en survey ved lederne af de danske specialskoler og PPR-enheder. Efterfølgende er der gennemført en registerbaseret analyse af specialskoleelevernes resultater af skolegangen. Derpå er der udviklet og afprøvet tre kvalitetvurderingsværktøjer, og endelig er der beskrevet nogle gode eksempler på praksis. De enkelte dele af projektet er beskrevet i fem rapporter. 

Denne rapport indeholder en redegørelse for udviklingen af tre kvalitetsværktøjer. Kvalitetsværktøjerne består af tre skemaer, hvis formål er at støtte en kvalitetsfuld undervisnings- og evalueringskultur på specialskolerne. To af skemaerne er ment til at skulle udfyldes af skolens ledelse og skolens personale, mens det tredje skema kan anvendes ved, at personalet løbende udfylder dele af skemaet eller hele skemaet som udgangspunkt for en diskussion af skolens undervisningspraksis. De to første skemaer har et summativt formål, hvilket betyder, at disse skemaer kan anvendes, hvis skolerne vil sammenligne sig selv med andre skoler af samme type. Det tredje skema er udviklet til formativ evaluering, hvilket betyder, at skemaet kan benyttes til at udvikle den enkelte skole fagligt, og det tredje skema er således kun ment til internt brug på skolerne.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Susan Tetler
  • Lotte Hedegaard-Sørensen
Årstal
2014
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 96 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Faktorer af betydning for kvalitet i specialskoler - En survey-kortlægning blandt skoler og PPR

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 60 sider 2014
Undersøgelser og evalueringer;

Klagesager om specialundervisning - Årsrapport 2015

Klagenævnet for Specialundervisning, 37 sider 2016
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Udvikling af tre kvalitetsudviklingsværktøjer. Redegørelse for baggrund og metode - i forhold til udarbejdelsen af de tre kvalitetsvurderingsskemaer

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 96 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank