Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Fokusrapport 2018 - Udsatte børns skolegang

Hvordan kan man hjælpe udsatte børn til at få den bedst mulige skolegang?

Indhold

Denne rapport bygger på rapporten 'Svigt af børn i Danmark - status 2018' og går i dybden med udsatte børns skolegang. Formålet med rapporten er at bidrage til politiske løsninger på området og starter med at anbefale fem tiltag, der skal sikre børn en god og udbytterig skolegang.

Efterfølgende kommer en status af, hvordan det står til med udsatte børns skolegang. Rapporten bygger på nøgletal på området, interviews med udsatte børn og voksne, der har givet et indblik i deres hverdag og arbejdsliv. Derudover har PPR-chefer, skoleledere og ledere på det specialiserede børneområde deltaget i undersøgelsen.

Konklusion

Nøgletal viser, at udsatte børn klarer sig dårligere i skolen end deres jævnaldrene rent fagligt, har mere fravær og oftere skifter skole. Ydermere har 20 pct. af de børn, der er anbragt uden for hjemmet oplevet at stå uden skoletilbud, hvilket kun gælder for 4 pct. af ikke-udsatte børn.

Udsatte børn trives også dårligere i skolen end ikke-udsatte børn. De føler i mindre grad end ikke-udsatte børn, at de hører til i klassen og udsættes oftere for mobning.

Forskning viser, at hvis børn rustes til at tage en uddannelse, er der større sandsynlighed for, at de mestrer andre udfordringer, som livet byder på. Derfor har Børns Vilkår og TrygFonden udarbejdet fem tiltag for at sikre en god skolegang for udsatte børn:

1. Udsatte børn skal have en skoleplan

2. Individuel støtte og flere lærerressourcer til børn med særlige behov

3. Lovgivningen skal fastsætte ensartede standarder for, hvornår man handler på bekymrende fravær

4. Serviceloven skal skærpes i forhold til barnets skoletilbud ved anbringelser uden for kommunen

5. Understøttelse af barnets skolegang skal have højere prioritet i uddannelsen af plejefamilier

Metode

Undersøgelsen blandt PPR-chefer, skoleledere og ledere på det specialiserede børneområde er foretaget i februar 2018. Undersøgelsen er baseret på et spørgeskema der er blevet udsendt på web til alle landets PPR-chefer samt et tilfældigt udtræk af landets skoleledere.

I alt har 581 besvaret undersøgelsen. Svarprocenten er på 81 pct. blandt de kontaktede PPR-chefer, på 65 pct. for de kontaktede skoleledere, og på 82 pct. for lederne på det specialiserede børneområde.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Sofie Stage
  • Sofie Birch
  • Anne Marie Bach Svendsen
  • Maria Refer Thygesen
  • Ingrid Hartelius Dall
Årstal
2018
Udgiver
Børns Vilkår og TrygFonden
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil

Se også

Anbragte børns skolegang på intern skole

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 92 sider 2016

Bedre støtte til anbragte børn og unges skolegang – Perspektiver fra Københavns Kommune

VABU - Videnscenter for Anbragte Børn og Unge, 136 sider 2016

Anbragte børn og unges trivsel 2016

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 60 sider 2017
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank